Först skall jag börja med att tala om att det inte är mitt fel! Idiotisk/dålig beskrivning som har en bild på borrdiameter 55-58mm. Jag hade en hålsåg på 57mm. När jag insåg att sotlightsen inte passade 57mm (trodde självklar man kunde reglera mellan 55-58mm) så började jag googla och på leverantörens hemsida (beslag design). Där står det att om hålet är mellan 56-58mm så skall man använda clips (följde givetvis inte med). Hade varit bra att få den informationen på monteringsanvisningen!!!
Clipsen är givetvis beställningsvara...

Skulle behöva ha detta fixat så snabbt som möjligt. Håller på att renovera hela köket och vill ha hit elektriker så det blir klart.
Kan man tejpa eller ha i något annat i hålet så det blir 55mm? Vet inte hur varmt det blir och vad man kan använda sig av.
Spotlightsen är 12v/10w.

Tacksam för svar/hjälp.
 
Har du pratat med en elektriker som är med på att du hjälper till eller ska du ringa en elektriker när du är klar?

10W känns väldigt lite i ett tak.

Nej, tyvärr, men du har ju väldig tur som har ett sånt litet hål. Du får köpa andra, större spottar i stället.

Är det denna? http://www.beslagdesign.se/produkter/12/768/belysning/infallnadsbelysning/tellus-spot-10w-och-20w/
Jag håller med om att det är en dum beskrivning, men den är väl kanske tänkt att man ska kunna sätta den i ett befintligt hål i t.ex. ett underskåp. Byta ut en trasig möbelspott.

Sedan ska du även ta till vana att alltid läsa instruktioner till saker och ting.
Det fick jag lära mig av en kollega när jag plockade isär en krondimmer som lärling, av misstag.
Detta stod på hemsidan och står antagligen även i installationsanvisningen som medföljer:
Ang. montering (se produktblad nedan):
1) Vid infällnad i gips eller annat porösare material används fjäderbygel (99295).
2) Kan monteras i hål med diametern 55-58mm. Om diamtetern är 56-58mm används fjäderclips (99296).

//Patrik
 
Redigerat:
Elektriken har varit här en gång och dragit om lite el. Vi har satt upp ny gipsvägg och han skall komma åter nu när allt är klart för honom att koppla in. Jag skall inte ha spotlightsen i taket, dom skall sitta i en täckskiva som sitter under väggskåpen.
Det är liknande dom du länkade till, men mina heter Uranus:
http://www.beslagdesign.se/produkte...lnadsbelysning/uranus-spot-12v-10w-matt-glas/
Beskrivningen som kom med är ett halvt A4 på tyska och engelska:
ImageUploadedByByggahus.se1338824794.127843.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Står inget om clips eller dyl. Är väl inte meningen att man skall läsa beskrivningen och sedan googla runt för att få rätt info?
Har beställt nya clips i butiken, får väl snällt vänta.... Ville inte betala för dessa clips men det tyckte butiken. Butikschefen sa att det står att man skall borra 55mm, borrar man 56-58 skall man ha clips (någon annan som ser att det står det på)?
 
Aha, på så sätt.

Rätt dåligt att de inte kan översätta till svenska när de faktiskt har lagt ner tid på att sätta sitt namn på installationsbeskrivningen och att det inte står det som står på hemsidan.

//Patrik
 
Som man tolkar beskrivingen är ju det du gjort inte fel det står ju 55-58 diameters hål. Kan inte heller hitta nått om att det ska vara clips eller ej...hum:x. De borde ju som sagt hänvisa till hemsidan svårt att veta annars.
 
Jag skulle starkt rekommendera att köpa LED istället! Du kommer slita ditt hår i vredesutbrott efter du tvingats byta dessa små stifthalogen lampor några gånger.

Är det en lös skiva så är det väl ganska enkelt att borra ut till större hål?

Dessa från designlight brukar vi sätta. Billiga, lyser bra och varmvitt

p-112mwritning.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.