Skulle sätta upp en hylla, väggen verkade vara gips hela vägen. Köpte gipsankare och påbörjade uppsättning, ankaret krävde 13 mm hål. Första två gick fint, resterande del av väggen lät inte lika ihålig och vi tänkte att det kanske var dubbelgips.

Fortsatte, dumt nog, med 13 mm hål och det visade sig att denna del av väggen inte alls var gips utan lättbetong. Nu har vi ett enormt hål i lättbetongen. Hyllan får inte plats att flytta och börja om med nya hål utan måste försöka rädda detta enorma hål.

Kan man täppa igen det med någon massa kanske och sedan borra nytt hål i massan eller vad hade ni gjort?

Uppdatering: Flera har föreslagit att köra på en passande plugg och skruv, problemet är att hyllans konsol har ett maxhål för skruv på 8 mm och jag hittar ingen plugg som är 13/14 mm stora men där man kan använda skruvar på 8 mm. Dvs att använda en passande plugg och skruv verkar (vad jag förstår) inte funka i detta fall.
 
Redigerat:
Plastplugg och träskruv borde funka.
 
Alltså att man tar en plastplugg som är typ 14 mm stor i diameter och sedan skruvar in skruv som är avsedd för trä in i det?

Problemet är att pluggen som är 14 mm som vi först tänkte använda för att rädda situationen kräver 10 mm skruv, och det kan vi inte få igenom hyllans konsol, maxstorlek på skruv vi kan använda är 7 eller 8mm. Så det verkar som att vi måste minska ner själva hålet istället.
 
H
Finns gummi Expander med små skruv som kan användas
 
Välkommen till Byggahus!

Det där misstaget gör vi alla, jag hatar att sätta upp hyllor av just den anledningen.

Tipset är lite sent, men det är bättre att borra med ett litet (typ 2-3 mm) borr först för att försöka ta reda på vad det är för material i väggen.

Det är antagligen dömt att misslyckas med att fylla igen hålet då det inte brukar bli lika bra bärighet i det, utan försökt som Guson säger ovan att köra med plastplugg och passande skruv.

Lycka till!
 
Ankarmassa borde funka.
 
Kanske fylla igen hålet med husfix/reparationsputs och dra in skruven innan det härdar? Alternativt borra ett nytt hål med rätt storlek för skruv och plugg när det har härdat så att det blir rätt och man kan justera skruven vid behov?
 
Tillverka en träkil som passar hyfsat men som får hamras in, limma rikligt med PL400/PL600 och plugga in kilen. Såga av ev utstickande, sedan kan du skruva med träskuv i denna.
Täcks inte allt av hyllan utan det finns behov av en snygg finish så kan du ta av ett par 2 mm inåt i hålet och fylla med spackel/mjukfog eller annat önskat material och sedan färg.
 
mexitegel skrev:
Välkommen till Byggahus!

Det där misstaget gör vi alla, jag hatar att sätta upp hyllor av just den anledningen.

Tipset är lite sent, men det är bättre att borra med ett litet (typ 2-3 mm) borr först för att försöka ta reda på vad det är för material i väggen.

Det är antagligen dömt att misslyckas med att fylla igen hålet då det inte brukar bli lika bra bärighet i det, utan försökt som Guson säger ovan att köra med plastplugg och passande skruv.

Lycka till!
Tack!

Om skruven som passar till pluggen är för stor för hyllans konsol då? Första tanken var att köra på större plugg precis som ni säger men i och med att hyllans konsol bara klarar skruv som är 8 mm max så känns det som att en stor plugg inte löser problemet.
 
schmakita skrev:
Tillverka en träkil som passar hyfsat men som får hamras in, limma rikligt med PL400/PL600 och plugga in kilen. Såga av ev utstickande, sedan kan du skruva med träskuv i denna.
Täcks inte allt av hyllan utan det finns behov av en snygg finish så kan du ta av ett par 2 mm inåt i hålet och fylla med spackel/mjukfog eller annat önskat material och sedan färg.
Hej,

Tack för svaret, tror du att träkilen håller bättre än om man fyller hålet med någon massa som man låter härda som useless föreslår ovan?
 
pellepe skrev:
Skulle sätta upp en hylla, väggen verkade vara gips hela vägen. Köpte gipsankare och påbörjade uppsättning, ankaret krävde 13 mm hål. Första två gick fint, resterande del av väggen lät inte lika ihålig och vi tänkte att det kanske var dubbelgips.

Fortsatte, dumt nog, med 13 mm hål och det visade sig att denna del av väggen inte alls var gips utan lättbetong. Nu har vi ett enormt hål i lättbetongen. Hyllan får inte plats att flytta och börja om med nya hål utan måste försöka rädda detta enorma hål.

Kan man täppa igen det med någon massa kanske och sedan borra nytt hål i massan eller vad hade ni gjort?
Du kan som nämnt här använda expanderande gummiplugg (bra och säker infästning men dyra pluggar)
Fylla igen hålet med Husfix eller liknande (kladdigt och inte säkert du får fäste i alla fall)
Köpa specialplugg för lättbetong Vit expanderande gummiplugg för lättbetonginfästning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

(billigt och bra alternativ Byggmax har denna modellen)
Slå in en träplugg som passar (kan fungera kan också göra ont värre)
Plastplugg med träskruv är inte så bra det går inte att få ett bra fäste i lättbetong (om man menar plugg som egentligen är tänkt för betong)
 
Jag har haft liknande problem i en tidigare fastighet, i det fallet då befintlig plugg drogs ur väggen och ökade hålets diameter. Då använde jag Molly och det fungerade väldigt bra i lättbetongen också, jag vet inte om det är att rekommendera i allmänhet men det höll uppe hatthyllan vilket inte vanlig plugg klarade av...

Molly är för de som inte redan vet denna typ av ankare:
http://www.clasohlson.com/se/Skivexpander-M4-enkel/Pr409225001
 
pacman42 skrev:
Jag har haft liknande problem i en tidigare fastighet, i det fallet då befintlig plugg drogs ur väggen och ökade hålets diameter. Då använde jag Molly och det fungerade väldigt bra i lättbetongen också, jag vet inte om det är att rekommendera i allmänhet men det höll uppe hatthyllan vilket inte vanlig plugg klarade av...

Molly är för de som inte redan vet denna typ av ankare:
[länk]
Hej, tack för svaret. Låter som en bra lösning med hatthyllan, problemet här är att hyllans konsol har ett hål för skruven som kan vara 8mm som störst. Eftersom att hålet är 13 mm stort gör det att alla tänkbara pluggar och expanders jag hittat som passar i ett 13 mm hål också kräver större skruv, t.ex. 10 mm skruv, vilket inte får plats i hyllans konsol.
 
Om det är en hylla som skall belastas ordentligt, så skulle jag välja ankarmassa. Det är plasticpaddingliknande, snabbhärdande, man har ca 4 minuter på sig att sätta in pluggen, finns lite långsammare varianter också. Massan blandas automatiskt när man trycker ut den ur tuben.
 
Redigerat:
pellepe skrev:
Hej, tack för svaret. Låter som en bra lösning med hatthyllan, problemet här är att hyllans konsol har ett hål för skruven som kan vara 8mm som störst. Eftersom att hålet är 13 mm stort gör det att alla tänkbara pluggar och expanders jag hittat som passar i ett 13 mm hål också kräver större skruv, t.ex. 10 mm skruv, vilket inte får plats i hyllans konsol.
Molly med M6 på Classe har 11mm hål.

Edit: Och på Biltema innebär M6 att man stoppar in den i 13mm hål.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.