Vi har kikat på ett hus och det är ca 100 år gammalt,, det är borrade hål i grunden och den består av typ stora stenbumlingar.

Jag har gjort en bild i paint för o visa var dom sitter,minns inte exakt hur många borrade hål det var men minst 4 st och diametern är ca 10-15 diameter.

Det är dessutom en spricka i grunden som dom försökt lägga på nå gegga på.

Iallafall varför har man gjort så?Och hur drabbar det oss om vi köper huset?

grund.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Låter som det är en torpargrund eller krypgrund du har att göra med och då har man nog helt enkelt gjort ventilationshål. Om detta är bra eller finns delade åsikter om och det beror även på just det husets utformning.

Man kan ju lätt tänka att mycket ventilation kan ju bara vara bra, men det är det inte alltid. Ett tag var det populärt att ta upp ventilationshål i grunder som aldrig haft det vilket kan leda till problem eftersom man då ändrar klimatet under huset. Många gamla hus är dåligt isolerade i golven och i kombination att inte grunden varit ventilerad har de mått bra för att värme läckt ner i grunden.

Enklaste sättet att veta om det är bra för just det huset är ju att kolla hur det ser ut där under. Går det att komma in under huset och kolla? Det kanske åtminstone går att få in en kamera och kika runt med? Ser det bra ut där under, dvs det inte finns mögel eller bjälkar som ruttnat så skulle jag inte vara speciellt orolig.
 
Nje på ett gammalt besiktningsprotokoll från 2007 så står det tex

"grundläggningen består av en krypgrund med bjälklag av trä som delvis är utbytt,årtal okänt samt att grunden är besiktigad från lucka då hela grunden ej är krypbar"

"sockel; sprickor finns"

"stuprör avslutas ovan mark intill husliv"

"i huset finns det ojämnheter i golv,väggar samt tak"
 
Jag hade nog tagit dit någon expert, t ex Anticimex eller liknande så de hade fått kika för säkerhetsskull. Om det lutar åt affär så ska ni väl ändå besiktiga huset?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.