Hej,

Vi har en brunn borrad 25m ner. Det är bra tryck så länge man har fritt blås. Vi tänkte vi skulle sätta bevattning överallt så vi slipper springa med slangen. När man sätter på diverse mackapärer från t.ex. gardena fungerar de ett tag men blir gradvis sämre och sämre. Efter mycket felsökning insåg jag tillslut att det sitter filter i många av prylarna. Dessa var igensatta med någon svart nästan oljig massa.

Vad jag kan läsa mig till är det järn eller mangan eller nåt sånt. Jag vill helst ha bort det för lyckligtvis sitter det nu i filtren istället för i droppslangar och småspridare.

Nånting man kan göra för att få bort det? Alternativt får jag sätta vanliga spridare men det vill jag helst inte.
 
Sandfilter är den vanligaste lösningen. Och eftersom det inte är för dryck så behöver man inte någon utrustning för 30 000 som backspolar och håller på utan dra in vatten i underkant av en sluten tunna, fyll den med sand och ta ut vatten ovanför sandgränsen i toppen. Använd sand från grustaget (den behöver ju inte ens vara tvättad). Klart.

Och byt sand någon gång ibland når den gamla börjar kännas sunkig.
 
Kristian Ask Kristian Ask skrev:
Hej,

Vi har en brunn borrad 25m ner. Det är bra tryck så länge man har fritt blås. Vi tänkte vi skulle sätta bevattning överallt så vi slipper springa med slangen. När man sätter på diverse mackapärer från t.ex. gardena fungerar de ett tag men blir gradvis sämre och sämre. Efter mycket felsökning insåg jag tillslut att det sitter filter i många av prylarna. Dessa var igensatta med någon svart nästan oljig massa.

Vad jag kan läsa mig till är det järn eller mangan eller nåt sånt. Jag vill helst ha bort det för lyckligtvis sitter det nu i filtren istället för i droppslangar och småspridare.

Nånting man kan göra för att få bort det? Alternativt får jag sätta vanliga spridare men det vill jag helst inte.
Billigaste lösningen är förmodligen filter från Jula. De är billiga och funkar bra, och jag kör dom villan i utan problem. De har fästen med nån slags standardgänga och jag kör adaptrar till PEM-slag men om man ska ha en direkt på trädgårdsslangen så kanske det är knepigt.

https://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/vatten-och-sanitet/vattenpumpar/vattenrenare-och-filter/
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.