Köpte en sommarstuga med en borrad brun för ett år sedan. Märkte vatten missfärgning med snösmältning som försvann efter ett vattenfilter utbytte men nu med all regn som har kommit har vi varit tvungna att byta ut filtren nästan veckovis. Min kunskap är baserat på Google och inte mycket mer :)

Hypotesen 1: Ytligt vatten trängas i brunnen för att locket är inte tätt.

Hypotesen 2: Vattnet kommer in “nerifrån” genom ett ytterrör.

Vore toppen om någon kan hjälpa mig klura ut vad händer och hur jag kan åtgärda problemet!

Bild 1: Brunnen har ett foderrör med två PEP rör i sig som går fram och tillbaka till pumpen. Det finns ingen lock till röret . Det finns också något slags ytterrör. Har inte riktigt förstått yterrörs funktion.

Bild 2&3: Det finns vatten i ytterröret som börjar försvinner efter ett par soliga dagar.

Bild 4: Kassunen sitter under en terras. Kassunen är fylld med grus. Finns även vatten under gruset som är högre än vattnet i ytterröret. Finns ingen riktig lock till kassunen. Bara plast och några trä brädor. Kassunen är stoppade med polystyren förmodligen i isolerings syfte.

Fråga 1: Vilken hypotesis är mest sanolikt? Eller kan det finnas andra skäl?

Fråga 2: Vad har ytterröret för funtkion?

Fråga 3: Behöver jag en lock på foderröret?

Fråga 4: Behöver jag ett bättre lock på kassunen?

Fråga 5: Har ni tips på nästa steg?

Tack så mycket på förhand!
 
  • Rostiga rör och ventil i grus, med träbitar och rep, tecken på underhåll eller utomhusarbete.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rostiga metallföremål, blå plast, rep, vått tyg, grova stenar, oljepöl, förfall, oreda, trolig förorening, utomhus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gamla vattenmätare och rör, rostiga, omgivna av stenar och rörmokarrester, vattensamling nära dem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppen brunn med plaströr, kakel och blå plast över grus, omgiven av träytor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Åsa Lund
Ta ett vattenprov och skicka till lab så får du nog svar på vilken sorts förorening det är i vattnet.
Vattenprov känns som en sån sak man bör göra oavsett när man köper hus med enskilt vatten.
 
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Ta ett vattenprov och skicka till lab så får du nog svar på vilken sorts förorening det är i vattnet.
Vattenprov känns som en sån sak man bör göra oavsett när man köper hus med enskilt vatten.
Hej Åsa - tack för svaret! Helt rätt, håller med. Det gjorde vi för ett år sedan när vi flyttade in och allt såg bra ut då. Har även ett prov på labbet nu. Tänkte höra om någon hade underhållstips på förhand :)
 
Säkerligen är det ytvatten som kommer in, humus , antingen att det svämmar över och rinner in upptill. Eller så är det inte tätt mellan foderröret ( metallröret som syns ) och berget, det går att få ordning på det, med hjälp av brunnsborrare. Ser även att det är en djup brunn, en pump som sitter i källaren eller i ett litet hus intill borrhålet, dubbla slangar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.