É
Jag har en borrad brunn och en ejektorpump, vet inte hur djupt hål.

Det läcker luft på undersidan av vinkelkopplingen på tjocka slangen, som jag antar är orsaken till att pumpen måste öka trycket varje halvtimma.

Hur är detta monterat? Slangen hänger väl inte bara i vinkelkopplingen? Det sitter en ståltråd på utsidan av röret som håller upp nånting som jag inte orkar lyfta (vågar inte ta i för mycket).

Kan jag lossa vinkelkopplingen och göra om den utan att slangen faller ner i hålet? Vad är det som håller upp slangen? Ståltråden som håller i nåt föste längre ner?


Djupbrunnspump med luftläckage visas med synlig vinkelkoppling, tjock slang omgiven av blå spiralskydd, och en ståltråd som säkrar konstruktionen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Metallisk anslutningsmunstycke för slangar. detta hänger i änden av slangarna
 
É
Men skulle den lindade ståltråden man ser gå ända mer till botten av hålet, den ser lite klen ut för det? Eller är mitt hål mycket grundare än vad jag tror…
 
Bara att dra upp. Kan med fördel ersättas av sänkpump. Debe är bra grejer
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
É
Det ”gungar” dock till lite när man drar i tråden och sen tar det stopp, det kanske är för att slangarna spjärnar emot sen.
 
É
R reez skrev:
Bara att dra upp. Kan med fördel ersättas av sänkpump. Debe är bra grejer
Brunnen ska bort om max ett år, jag vill bara den ska funka till dess. Men är lite rädd dra i grejorna. Jag vill bara lyfta en decimeter för att komma åt undersidan av kopplingen. Men för att göra detta måste jag först koppla bort de horisontella slangarna som annars håller emot.
 
É ÉlPon skrev:
Jag har en borrad brunn och en ejektorpump, vet inte hur djupt hål.

Det läcker luft på undersidan av vinkelkopplingen på tjocka slangen, som jag antar är orsaken till att pumpen måste öka trycket varje halvtimma.

Hur är detta monterat? Slangen hänger väl inte bara i vinkelkopplingen? Det sitter en ståltråd på utsidan av röret som håller upp nånting som jag inte orkar lyfta (vågar inte ta i för mycket).

Kan jag lossa vinkelkopplingen och göra om den utan att slangen faller ner i hålet? Vad är det som håller upp slangen? Ståltråden som håller i nåt föste längre ner?


[bild]
slangen kan falla ner i borrhålet.. vajern som sitter är ansluten till ejektorn.
Jag skulle ta hjälp av en kompis som hjälper dig att hålla i slangarna när du byter vinklarna.
Se till att tappa upp vatten innan så du kan fylla pumpen vid uppstart.
Trevlig helg !
 
É
Dennis Andersson1 Dennis Andersson1 skrev:
slangen kan falla ner i borrhålet.. vajern som sitter är ansluten till ejektorn.
Jag skulle ta hjälp av en kompis som hjälper dig att hålla i slangarna när du byter vinklarna.
Se till att tappa upp vatten innan så du kan fylla pumpen vid uppstart.
Trevlig helg !
Ok tack för varningen. Men detta är väl ”vanliga” kopplingar som går att återanvända? Jag tänkte inte byta. Antingen bara dra åt lite, eller mer troligt lossa först, tryck till och dra åt. Eventuellt täta med tejp eller lin (har bara tejp just nu).
 
Prk-kopplingar ska inte tätas med tejp eller lin. Dra upp med slangar och tråd och inspektera kopplingen och börja med att dra åt muttern.
 
  • Gilla
ÉlPon
  • Laddar…
É ÉlPon skrev:
Ok tack för varningen. Men detta är väl ”vanliga” kopplingar som går att återanvända? Jag tänkte inte byta. Antingen bara dra åt lite, eller mer troligt lossa först, tryck till och dra åt. Eventuellt täta med tejp eller lin (har bara tejp just nu).
Kopplingarna du har där är en typ Vatette med en kombinerad hylsa/kona av plast som är inslagen i röränden. När du lyft upp det lite kan du lossa och se om den sitter vettigt se upp så inte muttern glider ner på slangen det kan onödigt bli lika dumt som att tappa hela paketet. Eventuellt kan du slå ner konan med en klubba om den aldrig varit helt ok monterad men gör det bara om du ser att den kan bottna mer. De nyper åt med kanten mot slangen och deformeras lite så det är troligt att det hamnar i samma läge när du drar åt ändå.

Sen finns det som sagt inget mer att göra än att dra åt ordentligt inga försök med tejp, lin osv på den kopplingen.
 
  • Gilla
ÉlPon
  • Laddar…
É
Om jag inte lyckas få tätt då. Kan båda alternativ funka?
1. Köp en ny koppling som kanske klämmer lite annorlunda? Så slipper man kapa rör.
2. Kapa röret och sätt dit befintlig koppling igen. Svårt kapa rör snyggt och måste kanske kapa båda så de blir lika långa, samt korta ner ståltråden lika mycket.
 
É ÉlPon skrev:
Ok tack för varningen. Men detta är väl ”vanliga” kopplingar som går att återanvända? Jag tänkte inte byta. Antingen bara dra åt lite, eller mer troligt lossa först, tryck till och dra åt. Eventuellt täta med tejp eller lin (har bara tejp just nu).
Du kan ju prova dra åt men tror ej att det kommer hjälpa. Tejp eller lin ska du inte använda. Jag skulle byta vinklarna mot nya och klippa bort en bit slang så allt är schysst och fräscht.
 
É
Nu har jag hittat vart det läcker. Det är ett väldigt litet hål i den tjocka slangen 10 cm ner i hålet. Alltså inte kopplingen.

Kan man lossa och skruva tillbaka igen kopplingen som jag har? Eller är det stor risk det inte blir tätt sen? Jag måste nämligen lossa den horisontella slangen innan jag kan lyfta upp slangen i hålet. Men vill helst inte byta hela kopplingen.

Kan en slangklämma och en gummibit (t.ex. cykelslang) vara ett bra alternativ eller finns det bättre lösningar som t.ex. klämmer på båda sidor om hålet?
 
É ÉlPon skrev:
Nu har jag hittat vart det läcker. Det är ett väldigt litet hål i den tjocka slangen 10 cm ner i hålet. Alltså inte kopplingen.

Kan man lossa och skruva tillbaka igen kopplingen som jag har? Eller är det stor risk det inte blir tätt sen? Jag måste nämligen lossa den horisontella slangen innan jag kan lyfta upp slangen i hålet. Men vill helst inte byta hela kopplingen.

Kan en slangklämma och en gummibit (t.ex. cykelslang) vara ett bra alternativ eller finns det bättre lösningar som t.ex. klämmer på båda sidor om hålet?
Du kan lossa och sätta ihop kopplingarna du har utan problem det är en bra typ. Och när du inte ska ha brunnen kvar kan du också göra någon bonnlagning som tex gummilapp och slangklämma.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.