Hej,

Skulle vara väldigt tacksam över vägledning vad avser min borrade brunns drickvatten.

De är ett sommar hus jag har införskaffat mig och gjort om till permanent boende.

Första gången vattnet blev brunt så var det i höstas när det regnade mycket, för någon vecka sedan blev vattnet brunt igen (samband med att de började regna) Förmodligen så läcker det vatten in i brunnen därav blir det brunt i samband med mycket regn.

Har även gjort vatten provtagning där jag bifogar resultatet. Fick som förslag på filter som kostade ca 26 tkr. Har dessvärre inte dom resurserna just nu och därav önskar att söka vägledningen för filter som är billiga eventuellt något annat man skulle kunna göra för att åtgärda problemet.


Tack på förhand!
 
  • Bilden visar en tabell med analysresultat för olika vattenkvalitetsparametrar såsom turbiditet, pH och innehåll av olika joner.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
MultiMan
Riskerna om det läcker in ytvatten (vilket tyder på allvarligt fel i en borrad brunn) är främst virus och bakterier (t ex kolibakterier), och olika encelliga organismer såsom amöbor och inget av det är testat för i ditt redovisade vattenprov.

Det du måste åtgärda är att hitta varför ytvatten kommer in i din borra och åtgärda det, inte sätta in filter.
 
  • Gilla
stugfar och 1 till
  • Laddar…
M Myckling skrev:
Jag har läst om en typ av krage som blåses upp och tätar ett eventuellt inläckage av ytvatten. Ska se om jag hittar infon igen. Har för mig att den kostade i trakterna av 5000 kr.

Edit: Ouch!! Inflationen är grym. Kostar nu ca 15 000 kr😢

[länk]
Satan! Mindre kul prisuppgång. Vad tror du om att utföra relining borrad brunn?
 
J jonaserik skrev:
Här finns lite att läsa om att täta till ett hål mot inkommande ytvatten. Du får läsa alla företagsprinciper så kommer du till insikt vad som kan göras

[länk]
De var en allämn google sökning - tänkte bara höra om de var någon speciell sida/länk du syftade på?

Brunnen är borrad 2013 - tror du de kan vara tätningsmanchetten?
 
Finns ingen tätningsmanchett normalt, bara tt hål rakt ner som pumpen hänger ner i. Foderröret ( metallröret ) ska var borrat ner i berg ca 1,5 -2 meter och tätas. Det kan läcka mellan berget och röret eller så kommer det via sprickor i det. Det gäller då att kunna ta reda på var i nivå som dom är. En gummimanchett träs över slang/ar och sänks ner, samt pumpas upp så den trycker mot berget. Det är borrfirmor som gör sådant.
Det med mitt förra svar, var bara en info om vad som kan göras och hur det fungerar.
 
  • Gilla
Larssonbygg och 1 till
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Finns ingen tätningsmanchett normalt, bara tt hål rakt ner som pumpen hänger ner i. Foderröret ( metallröret ) ska var borrat ner i berg ca 1,5 -2 meter och tätas. Det kan läcka mellan berget och röret eller så kommer det via sprickor i det. Det gäller då att kunna ta reda på var i nivå som dom är. En gummimanchett träs över slang/ar och sänks ner, samt pumpas upp så den trycker mot berget. Det är borrfirmor som gör sådant.
Det med mitt förra svar, var bara en info om vad som kan göras och hur det fungerar.
Om så är fallet, jag förmodar att "endast" ordna ett filter i detta fall i tvättstuygan (inkommande) vatten vore den enklaste lösningen. Har du möjlighet någon erfarnehet av filter - om dom måste bytas ut med tiden osv byta filter med gämna mellanrum osv.

Tack på förhand!
 
Ledsen har ingen erfarenhet av filter, men häng kvar här, det finns dom som vet och kan det med filter angående brunnsvatten på forumet.
 
  • Gilla
Larssonbygg
  • Laddar…
Som ovanstående säger. Du måste åtgärda grundfelet. Att det läcker ner ytvatten. Ett filter kommer inte hjälpa om du får en bakterieodling i brunnen.
 
  • Gilla
stugfar
  • Laddar…
E Einh skrev:
Som ovanstående säger. Du måste åtgärda grundfelet. Att det läcker ner ytvatten. Ett filter kommer inte hjälpa om du får en bakterieodling i brunnen.
Okej fattar, får skippa filter iden då.
 
Vanliga filter tar inte bort annat än kanske en del järn och då är vattnet brunt. Det med filterfirmor, dom hugger för sig, för dom vet att gemena man inte har en susning om rening. Klart inga billiga grejer.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.