Vi har en borrad brun i vår nyinköpta stuga som ger lite för lite vatten. Brunnen ska vara 30 m. vi har en pump inne i stugan. Efter ett par minuter går pumpen torr d.v.s den har sugit ur borrhålet så långt bottenventilen är nerstucken. Hur djupt vet jag ej. En brunnsborrare jag varit i kontakt med tyckte att vi skulle prova med att skicka ner en pump i borrhålet. Vilket låter logiskt. Förutsättningarna i övrigt. Där borrhålet finns är det placerat 2,5 betongringar 120cm i diameter. Foderöret sticker upp drygt nedersta ringens höjd, där sticket slangen ut som går till stugan. Åvanpå foderföretag finns det sedan någon egenhändig bygg avluftning, med en perforerad kaffeburk högst upp. Botten på kasunen ser ut att vara betong( har ej varit ner och kollat).
I botten av kasun var det igår när jag öppnade brunnslocket ca 2dm vatten. Va gör jag åt det? Dränkpump?
Mina funderingar är att bygga ett pumphus över kasun som jag isolerar ordentligt men som gör det möjligt att ta upp slang och pump uttan att behöva riva pumphuset. I pumphuset placeras en frostvakt och även hydrofon eller liknade. Ev. Även en vattenberedare till en utedusch. Men hur gör jag med kasun? Förlänga foderröret och fylla det med singen för att sedan gjuta ett topplatta i överkant av befintliga ringarna? Eller har någon ett annat förslag? Ps vi var medveten om problemet med vattnet vid köpet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.