janwide
Skulle vilja sätta upp ett skåp bredvid proppskåpet. Vet dock inte var elen kommer in i skåpet och är rädd att borra i inkommande ledning. Har provat med en el / regelsökare och den ger inget utslag. De flesta utgångarna går upp i taket men jag vet inte om det går några utåt sidorna också. Proppskåpet sitter i källaren och både väggen det sitter på och väggen till vänster är innerväggar. Jag känner mig ganska säker på att det inte går ut något åt sidorna men hur brukar man dra de inkommande ledningarna? Finns det någon standard eller är det vilda västern? Där jag vill borra är dels i vänster vägg för att fästa en lucka. Och dels precis till höger om proppskåpet, under det lilla skåpet där det sitter en jordfelsbrytare. Första bilden visar proppskåpet och den andra är tagen vid ytterväggen fär elen kommer in. Det kommer två stycken ledningar in i underkanten av det proppskåpet och sedan går en ledning uppåt i väggen och det är den som jag gissar fortsätter uppe i taket och bort till det andra proppskåpet.
Ett proppskåp med säkringar och elektrisk mätare på en gråmålad vägg med kablar som leder uppåt och ut i rummet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ett gammalt proppskåp monterat på en betongvägg, omgivet av diverse glas och porslin på en trähylla.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Inkommande ledning till mätaren kommer underifrån. Sen har du en huvudledning till proppskåpet ovansida av fasadskåpet och en upp till det andra proppskåpet.

Du har med all förmodan ingen ledning draget sidledes.
 
janwide
Agge87 Agge87 skrev:
Inkommande ledning till mätaren kommer underifrån. Sen har du en huvudledning till proppskåpet ovansida av fasadskåpet och en upp till det andra proppskåpet.
Du har med all förmodan ingen ledning draget sidledes.
Tack för svar. Menar du att huvudledningen går nedåt från det lilla skåpet vid inkommande och att den sedan går i bottenplattan och upp i väggen under skåpet (elmätaren)?
Drar man alltid så?
 
Plockar du ut huvudsäkringarna eller bryter på knappen och använder en el-sökare så är det bara inkommande som har spänning kvar. Du ska ju kunna mäta fram spänning där huvudsäkringarna suttit och sen kan du troligen följa spänningen ut därifrån. Kräver ju nån ficklampa men är nog det säkraste sättet att hitta kabeln utan att andra spänningsförande kablar stör. Om du inte VET var kabeln går, gissa inte! Kan bli ganska dyrt misstag. Framförallt om du har allt inkopplat och lyckas klippa enbart nollan!

Man brukar nog gå ganska rakt och snyggt med en sån kabel då man är först på plats och har planerat ordentligt. Men man vet aldrig, en renovering senare så går kabeln i ett S istället...
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
janwide
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Plockar du ut huvudsäkringarna eller bryter på knappen och använder en el-sökare så är det bara inkommande som har spänning kvar. Du ska ju kunna mäta fram spänning där huvudsäkringarna suttit och sen kan du troligen följa spänningen ut därifrån. Kräver ju nån ficklampa men är nog det säkraste sättet att hitta kabeln utan att andra spänningsförande kablar stör. Om du inte VET var kabeln går, gissa inte! Kan bli ganska dyrt misstag. Framförallt om du har allt inkopplat och lyckas klippa enbart nollan!

Man brukar nog gå ganska rakt och snyggt med en sån kabel då man är först på plats och har planerat ordentligt. Men man vet aldrig, en renovering senare så går kabeln i ett S istället...
Får kanske skaffa en bättre el-sökare. Den jag har ger inget utslag. Den funkar på träväggar men här är det ju "sten".
Vill verkligen inte borra i inkommande. Släckte huset en fredagskväll för +10 år sedan då jag borrade i källartaket men då var det bara en kabel till utebelysningen :surprised:
 
  • Gilla
Agge87
  • Laddar…
janwide janwide skrev:
Tack för svar. Menar du att huvudledningen går nedåt från det lilla skåpet vid inkommande och att den sedan går i bottenplattan och upp i väggen under skåpet (elmätaren)?
Drar man alltid så?
Servisledningen kommer nedifrån dvs från marken/golvet upp och sedan in i fasadskåpet / mätarskåpet men nödvändigtvis inte inkopplad underifrån och sedan huvudledning till proppskåpet. Men sen kan det vara som tomtom säger man vet ju inte om den går som ett S. Men jag förmodar att den inte gör det.
Men med tanke på hur matningen ser ut bakom så ser det ut som den går rakt in.

Men min förmodan ska du inte lita på.
 
janwide
Agge87 Agge87 skrev:
Servisledningen kommer nedifrån dvs från marken/golvet upp och sedan in i fasadskåpet / mätarskåpet men nödvändigtvis inte inkopplad underifrån och sedan huvudledning till proppskåpet. Men sen kan det vara som tomtom säger man vet ju inte om den går som ett S. Men jag förmodar att den inte gör det.
Men med tanke på hur matningen ser ut bakom så ser det ut som den går rakt in.

Men min förmodan ska du inte lita på.
Jag är kanske otydlig men det lilla gröna "skåpet" sitter i ett annat rum mot en yttervägg. Så därifrån går det sedan en ledning till de andra gråa skåpen (med huvudproppar, elmätare och proppar).
 
janwide
Har således 2 omgångar med huvudproppar.
 
janwide
Det kanske blir att limma upp skåpet.
 
janwide janwide skrev:
Jag är kanske otydlig men det lilla gröna "skåpet" sitter i ett annat rum mot en yttervägg. Så därifrån går det sedan en ledning till de andra gråa skåpen (med huvudproppar, elmätare och proppar).
jo jag vet :) det var det jag menade. Kabeln kommer upp ifrån marken sen in kopplingsdosan sen in i fasadskåpet.

Gör som tomtom säger. Man vet ju aldrig men som sagt så kanske skett renovering osv. Sen vill gärna ha en regelsökare som man kan ”lita” på om du förstår vad jag menar.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.