Ur tex en en fönsterbåge. Jag fick tipset någon gång att fila upp en låssprint men det är lite segt att borra med sånt. Finns det något vettigare? Innediameter typ 3-4mm, och ytter så lite som möjligt. Helst inte kosta en halv förmögenhet.
 
Hmm, de är så små och rostiga så jag tror inte det funkar. Gäller även stift som skall ut.
 
Det är ett jäkla helvete. Om du kan sätta fast jättebra i en pelarborr kan det funka att borra bort annars nästan omöjligt enligt min erfarenhet. Skruvutdragare har jag alltid misslyckats med också när jag försökt på mindre skruvar.
För ditt problem skulle jag först försöka slå i en skruvmejsel i spåren med hammare och skruva ut. Går det inte så slipa bort skallen med en Dremel och sen dra isär. Resterna kan klippas av och slipas ner eller försök få grepp med svetstång och skruva ut.
 
Det brukar gå bättre att få loss rostiga skruvar ur trä om man värmer den först och sedan slår ett par slag med hammare och dorn. Det löser bandet mellan rost och trä. Jag har en speciell spets till stora lödkolven för det här ändamålet.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Det moderna sättet är att borra ett hål och banka i ett torx bits.
Grispitt är och har aldrig varit bra
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.