Hej

Har tänkt att höja två dörröppningar i källaren.
Det är putsad tegel och hade tänkt att rita upp där öppningen ska höjas och sen borra med en lång betongborr många små hål så väggen "perfoveras" istället för att såga. Tänker att det blir mindre damm på det sättet.

Nån som har gjort det? Tankar?
 
Ligger ingen balk över dörren som måste vara där?
 
Fotografen Fotografen skrev:
Ligger ingen balk över dörren som måste vara där?
Det är murat med tegel vad jag vet.
Menar du att det är en stålbalk över öppningen?
 
Blir nog inte så värst mycket mindre damm, därtill är det väldigt svårt att borra massa hål precis bredvid varandra på en såpass tjock vägg. Lite snett och det ser ut som skit. Nej, såga tror jag men frågan är, hur ser det ut. Ta ett par bilder.
 
Dörr nr 1
 
  • Enkelt arbetsrum med dator, skrivbordsstol, garderob och kläder hängande på en stol.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Inomhus vy, hall och förvaring, träningsboll, eluttag, kartonger, varm belysning, hemmiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Dörr nr 2
 
  • Vit dörr med dörrhandtag, lås och intercom panel i en vägg med grov struktur.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Inomhuskorridor med vit larmpanel, lysrör, trävägg och kablar. Enkelt, funktionellt, utan tydliga utsmyckningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
J Johan456 skrev:
Blir nog inte så värst mycket mindre damm, därtill är det väldigt svårt att borra massa hål precis bredvid varandra på en såpass tjock vägg. Lite snett och det ser ut som skit. Nej, såga tror jag men frågan är, hur ser det ut. Ta ett par bilder.
Har lagt upp bilder
 
Varför vill du höja dem? Om de är onormalt låga tänker jag att det borde finnas nån anledning till det. Har du ritningarna till huset?
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Huset är byggt på 60-talet. Det är ett radhus.
Vill höja dom då dom är 185cm höga och jag är 196 cm ;)
 
I bland är det en balk i tegel och förfabricerad med järn i. Att bara ta upp ett hål ovanför kan vara lite knepigt då resten av tegel vilar på den.
 
  • Gilla
Argastesnickaren
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
I bland är det en balk i tegel och förfabricerad med järn i. Att bara ta upp ett hål ovanför kan vara lite knepigt då resten av tegel vilar på den.
Okej. Jag förstår att det inte bara är att såga till höger och vänster;)
Nått tips på hur man vet om det är en balk?
 
Jojjeberg Jojjeberg skrev:
Nått tips på hur man vet om det är en balk?
Ritningarna?
 
MultiMan
Väggarna är grova och ser bärande ut. Jag hade inte börjat försvaga utan att konsultera ritningar och/eller någon kunnig.
 
  • Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
D Dublin skrev:
Ritningarna?
Får väl kolla med kommun om det finns.
 
MultiMan MultiMan skrev:
Väggarna är grova och ser bärande ut. Jag hade inte börjat försvaga utan att konsultera ritningar och/eller någon kunnig.
Nä det är ju det jag också tänker.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.