Hej!

Precis flyttat in i ett hus byggt -67. Fibern kommer in i källaren och de har redan borrat upp till första plan där jag ställt en router.

Problemet är att mitt kontor är på andra plan (i princip rakt ovanför routern på första plan). Därför vill jag borra upp till andra plan, men jag vill givetvis undvika att borra i el och vatten, och dessutom har jag golvvärme på andra plan.

Det sistnämnda kan jag lösa som jag förstått det med en värmekamera för att se var slingorna går. I kontoret finns det en f.d. garderob där betongen är blottad vilket är perfekt.

Hur ser jag till så att el och vatten inte skadas? Läste något om metalldetektor? Ska man anlita någon för sånt här typ av jobb?
 
Wifi
 
P Putte 9497 skrev:
Wifi
Hehe är både spelnörd och programmerare.. WiFi duger ej. Men wifi ska dit mha en accesspunkt... Som kopplas via kabel!
 
  • Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
Som en klok man (och branshkollega) uttryckte det, det går åt väldigt mycket sladd för att bygga ett bra trådlöst nätverk, och nog ligger det mycket i den saken.....
Men för att få dit sladden utan missöden är det vad jag vet mest att klura vad som kan finnas... Prova med en regelsökare och klura lite till på vad som kan finnas och hur det eventuellt är förlagt Sen borrar man och håller tummarna. Kan alltid slå fel och då får man lösa det... Vatten brukar gå att klura fram med rimlig säkerhet vart det finns.... Element, badrum kök i närheten? El kan vara lurigare men samtidigt oftast "enklare" o något mindre omfattande om det råkar komma ivägen

Borra lungt
 
  • Gilla
Heij83
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.