Har en gammal sned murkant utmed min tomtgräns som jag hade hoppats använda som sockel för stolphjärn.

Hur jag än försöker få till rätt vinkel så blir hålen något sneda, vilket gör att stophjärnen blir helsneda, vilket gör att stolparna blir toksneda..

Jag har försökt mha spegel, vattenpassutrustad flickvänn och en hålguide, men icke.

Så är det någon som har ett *idiotsäkert trick som funkar?

Överväger nu att borra ett större hål (typ 26mm) där jag har plats att justera hjärnet och gjuta fast det.. Men om jag inte minns fel så var det någon (byggmax?) som sålde plintar som fungerade på detta sätt och fick sluta med det pga det ofta sprack pga tjälsprängning.

Någon som har goda förslag/idéer/patentlösningar?
 
Släggan när du satt dit stolpen och slå den rak? Sedan om pinnen ner sitter snett spelar ju mindre roll.
 
Mangan skrev:
Har en gammal sned murkant utmed min tomtgräns som jag hade hoppats använda som sockel för stolphjärn.

Hur jag än försöker få till rätt vinkel så blir hålen något sneda, vilket gör att stophjärnen blir helsneda, vilket gör att stolparna blir toksneda..

Jag har försökt mha spegel, vattenpassutrustad flickvänn och en hålguide, men icke.

Så är det någon som har ett *idiotsäkert trick som funkar?

Överväger nu att borra ett större hål (typ 26mm) där jag har plats att justera hjärnet och gjuta fast det.. Men om jag inte minns fel så var det någon (byggmax?) som sålde plintar som fungerade på detta sätt och fick sluta med det pga det ofta sprack pga tjälsprängning.

Någon som har goda förslag/idéer/patentlösningar?
Om ditt problem inte beror på att du håller borren snett, trots vattenpassflickvän, så skulle jag gissa du borrar med slagborr och hinner få spetsen fel innan du är stabil. Byter du till borrhammare och kör med slaget på, samt slår ett rejält strathål med körnare trots att du borrar i sten, så kommer du att starta där du försöker starta, och det underlättar mycket.

Om det inte är det, utan att du lutar borret, så är första tanken träning, det skall gå att hålla rakt. Men annars fortsätt på hålguiden, men modell större. Det vill säga en brädkonstruktion som ligger parallelt med muren, med ett tvärstag över muren, med ett långt hål i i borrets diameter, säg genom en hel balk på 70*70. Då kommer din hålguide att bli stabil, den kan pallas upp innan du börjar, och den kan ställas in med två vattenpass.

Men egentligen: Träna på att stå över borret och lita på din egen vertikalförmåga. Den borde inte slå mer fel än att du kan "justera" det lilla felet.

--- Mats ---
 
Vi återgick till flickvän+vattenpass för att få det så rät som möjligt. Nu skall jag bara bränna fast järnen med något lämpligt material (lutar åt husfix för det är så finkornigt) så skall jag gå på med släggan för att få det perfekt sen.
tack för alla svar!
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.