R
Jag behöver lite tips ang arbetet med att få bort en massa stenbumlingar på tomten. Än så länge är jag i planeringsstadiet.

Efter att ha sökt i Google, läst artiklar både här och på andra ställen, så har jag nog kommit fram till att jag vill borra hål och sedan använda spräckkilar. Till vissa stenar kan jag säkert använda snigeldynamit. Det enklaste för mig hade kanske varit Stenspräckaren, men det blir en hel del pengar.

Men jag undrar vad som är bäst att borra med; Cobra eller någon sorts Hilti borrhammare. Någon av dessa som i så fall skulle fungera?
http://www.cramo.se/Web/Apps/Products/ProductGroup.aspx?id=7583&epslanguage=SV
 
En Cobra är bra om det är stora stenar eller berg.
Men om du har stenar som du skall spräcka med kilar räcker det kanske med lillebror RH658 eller Hilti TE76.
Har själv spräckt några granitbumlingar med kilar i sommar och då har jag använt TE76. Behändig maskin ! Med ny borr så går det som en dans.
Tyvärr har oftast inte Cramo kilar att hyra ut.
Se till att du minst har 2 kilar helst 3. Fetta in dem på glidytan så går det lättare.
 
Jag skulle ha bort lite berg (några decimeter åt alla håll) och körde först med borrhammare - det var ingen hit. Jag fick hålla väldigt hårt i maskinen för att den inte skulle vrida armarna ur led på mig ifall den fastnade, så jag var helt slut efter att ha borrat en liten stund. Maskinen blev också varm så jag fick göra ofrivilliga pauser då och då. Totalt sett tog nog varje hål (för snigeldynamit) ungefär en halvtimme, så det blev inte så mycket gjort den helg jag hyrde borrhammaren.

Nästa helg hyrde jag en Pionjär istället (ungefär samma som Cobra om jag fattar rätt) och det var som att skära i varmt smör... Det enda jag behövde göra var att se till att maskinen inte tippade innan den hade kommit ner en bit och varje hål tog några få minuter istället.

Det var grymt mycket mer effektivt med den stora bergborren alltså.

En sak bara: jag tyckte att det var lite lurigt att borra där det lutade och inte fanns några ojämnheter - så i sådana fall kan det kanske vara bra att göra en liten urgröpning med borrghammare först...
 
R
Ok. Tack för svaren. Det är ganska så många stenbumlingar så det lutar åt en Cobra eller motsvarande.

Är det någon som testat stenspräckningsmaskin, där man spränger med patroner och avfyrar med en lina? Bra eller dålig? Vart kan man hyra sådana i Göteborg (utan att ha licens för spräning)?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.