Är det någon som har några bra tips för hur man smidigast använder ett maskinskruvstycke utan att borra i själva skruvstycket? Förutom det uppenbara att alltid leta reda på en lagom stor offerbit att lägga under. Mår alltid lite dåligt när jag råkar borra igenom men tycker det är segt att alltid leta efter skräpbitar som underlägg. Känner att jag missat något som är uppenbart för de som är duktiga på metallbearbetning :confused:
 
Daniel_N skrev:
Ja, du har missat parallellbitar. [länk]

en i var ände, biten du ska borra i ovanpå.
Ahhh
 
Om man inte ska fräsa så borde jag klara mig med några bitar plattjärn, en aning billigare. Kanske försänka ett par magneter så de alltid hänger kvar på backarna?🤔
 
nanowire skrev:
Om man inte ska fräsa så borde jag klara mig med några bitar plattjärn, en aning billigare. Kanske försänka ett par magneter så de alltid hänger kvar på backarna?��
Plattjärn kommer att duga utmärkt. Men du behöver lite olika mått på dem, beroende på vad du ska borra. Undvik magneter i det längsta, blir fulla av småspån från borrningen, svåra att få rena och sen har man spån överallt.
 
Lägg en träbit inunder. Formplyfa brukar jag använda ibland.
Plywood eller vad som helst funkar.
 
pyro skrev:
Nu har du ju iofs redan ett skruvstycke, men annars hade kanske ett borrskruvstycke varit mer lämpat för uppgiften.
[länk]
Hmm, ja det verkar så. Är maskinskruvstycken mer för fräsning?
 
Daniel_N skrev:
Plattjärn kommer att duga utmärkt. Men du behöver lite olika mått på dem, beroende på vad du ska borra. Undvik magneter i det längsta, blir fulla av småspån från borrningen, svåra att få rena och sen har man spån överallt.
Bra poäng där!
 
Jag vet egentligen inte så värst mycket om det hela mer än att jag för ett tag sedan började titta efter ett bra skruvstycke att använda till pelarborren. Kom fram till att man med maskinskruvstycket skulle behöva en uppsjö tillbehören i form av olika parallelbitar och backar, medans de som såldes som borrskruvstycken verkar kunna lösa mina enkla behov bara som de är.
 
Kanske lite för bra för pelarborrmaskin men någon kanske inspireras att göra liknande. Med dessa så går det att ställa lutning och används också som fixtur vid borrning av serier. Se längst ned på sidan http://www.thame-eng.com/workholdingaccessories.html
 
pyro skrev:
Jag vet egentligen inte så värst mycket om det hela mer än att jag för ett tag sedan började titta efter ett bra skruvstycke att använda till pelarborren. Kom fram till att man med maskinskruvstycket skulle behöva en uppsjö tillbehören i form av olika parallelbitar och backar, medans de som såldes som borrskruvstycken verkar kunna lösa mina enkla behov bara som de är.
Mm, dessutom är ju borrskruvstycken betydligt billigare.
 
stomneby skrev:
Kanske lite för bra för pelarborrmaskin men någon kanske inspireras att göra liknande. Med dessa så går det att ställa lutning och används också som fixtur vid borrning av serier. Se längst ned på sidan [länk]
Det var ju helt sjukt smart. Tur det inte stod några priser...
Fan, kan inte släppa det nu; vill ha såna backar! :wow:
 
Ja de är väldigt smarta och underlättar otroligt mycket när man spänner fast saker
 
stomneby skrev:
Ja de är väldigt smarta och underlättar otroligt mycket när man spänner fast saker
Vet du vad priset ligger på?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.