hej

ska borra i kakel som har betongvägg bakom. ska jag köra med en kakelborr och byta till betongborr när jag är igenom kaklet? Eller kan man köra betongborr rakt genom allt bara?
 
Använd en slagborrmaskin och med vanlig (skapligt vass) betongborr, borra först igenom kaklet UTAN slag, väl igenom kaklet så fortsätter du borra MED slag.
Jag brukar ta en vass körnare och försiktigt knacka en liten markering för borren först i kaklet innan jag borrar så inte borren glider iväg.
 
  • Gilla
KjellTimell
  • Laddar…
Jag brukar börja med kakelborr, man kan sätta en bit maskeringstejp så slipper man att borren vandrar...
 
  • Gilla
etompau och 3 till
  • Laddar…
Tack för input! :)
 
K
Jag gör/gjorde som rostig här ovan.. Blev dock aldrig en körnare utan spetsen på kniven. Lätt knack med skaftet på en mejsel för att slå ur en mikroskopisk flisa av emaljen på kaklet för att styra borret.
Sen bara att borra med vanlig betongborr utan slag genom kaklet, väl genom kaklet så på med slaget igen.
 
  • Gilla
Mjolnir
  • Laddar…
Jag brukar köra med kakelborr först, ibland i en storlek större än vad hålet i betongen ska vara. Jag tycker kakelborret ger ett snyggt hål utan flisor, inbillar mig också att det minskar risken för att spräcka en platta. En bit maskeringstejp för att hindra borret att vandra iväg är också ett bra råd.
 
  • Gilla
Mjolnir
  • Laddar…
Är det vanlig kakel på väggarna är dessa de absolut bästa.
Trycker man till med denna får man automatiskt ett bra grepp så inte borren vandrar runt.
När man är genom kakel kan man byta och köra med betongborr och borrhammare utan problem.

Jag borrar inte genom kakel med betongborr för är där dålig täckning av fix bakom plattan så är risken oerhört stor att spräcka kakeln och då blir det sjukt mycket mer jobb helt plötsligt.

Kakelborr med spetsig tipp för att förhindra vandring på kakelytor under borrning.
 
S Snappahaneklanen skrev:
Måste faktiskt rekommendera det här kitet från Biltema: [länk]

Inte allt från den butiken som är nått att ha men har borrat säkert 20 hål i olika storlekar med dessa borren och alltid med bra resultat.
Tack för tipset ;)
 
  • Gilla
biar
  • Laddar…
S Snappahaneklanen skrev:
Måste faktiskt rekommendera det här kitet från Biltema: [länk]

Inte allt från den butiken som är nått att ha men har borrat säkert 20 hål i olika storlekar med dessa borren och alltid med bra resultat.
Fan vad bra borrarna var dem bara fräste sönder kaklet utan motstånd!!
 
  • Gilla
Snappahaneklanen
  • Laddar…
M Cameltoe skrev:
Fan vad bra borrarna var dem bara fräste sönder kaklet utan motstånd!!
Ja de är grymma till keramik...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.