Hej, hur gör man om man vill borra in en kabel till en billaddare i ett infällt fasadmätarskåp? Husets fasad är tegel...
 
Det är bara att borra hål på ett lämpligt ställe så att inget kommer till skada i skåpet eller att det hindrar skåpets normala användande och naturligtvis i den del som abonnenten har tillgång till. Kabeln ska även föstas på ett betryggande sätt. Exakt i detalj beror på typ av skåp men det avgör elektrikern på plats.
Ps
Troligen behöver även skåpinredningen modifieras men även det är olika mellan olika skåp.
 
  • Gilla
Grizzlybjörnen123
  • Laddar…
E elmont skrev:
Det är bara att borra hål på ett lämpligt ställe så att inget kommer till skada i skåpet eller att det hindrar skåpets normala användande och naturligtvis i den del som abonnenten har tillgång till. Kabeln ska även föstas på ett betryggande sätt. Exakt i detalj beror på typ av skåp men det avgör elektrikern på plats.
Ps
Troligen behöver även skåpinredningen modifieras men även det är olika mellan olika skåp.
Min fundering är om jag måste knacka bort tegel eller räcker det jag borrar ett hål och försöker fiska in kabeln? Jag får en easee box uppsatt för 4800kr om jag lägger fram kabeln i båda ändarna därav min fråga
 
Borra ett hål några mm större än den kabel som ska in i skåpet. Vem kollar om och i så fall hur skåpet måste byggas om? Kolla så att "boxmontören" verkligen har auktorisation, det kan man göra på elsäkerhetsverkets hemsida. Det är ju rätt viktigt att allt blir rätt och det är ju rätt liten del av totalkostnaden för en elbil.
 
E elmont skrev:
Borra ett hål några mm större än den kabel som ska in i skåpet. Vem kollar om och i så fall hur skåpet måste byggas om? Kolla så att "boxmontören" verkligen har auktorisation, det kan man göra på elsäkerhetsverkets hemsida. Det är ju rätt viktigt att allt blir rätt och det är ju rätt liten del av totalkostnaden för en elbil.
Ja men alltså kabeln kommer ju ligga utanpåliggande för att sedan gå in i fasadmätarskåpet som är monterat infällt, behöver alltså typ sneborra mig in i skåpet. Min fråga är mer om någon har bra tips på hur jag gör det bäst och snyggast :) ja det är en behörig elektriker som kommer hit, rätt känd firma i trakten med gott rykte:) men för att spara några tusenlappar så frågade jag om det var ok att jag bara la fram kablarna i vardera ände, och det var de för montören som var här och tittade. Vill dock inte besvära mig och ringa dom med massa frågor
 
Omöjligt att svara säkert på men jag skulle sikta och borra med en betongborr genom teglet så att jag hamnade i höjd med lite över botten, ev dit det finns en urbrytningsöppning eller så sätter jag en hålsåg på förlängaren och borrar hål i skåpen och låter hålsågen styras av hålet i teglet. Några tusenlappar torde du inte tjäna men några hundralappar om du gör allt till installatörens belåtelse. Hålet i teglet tar max 10 min och hålet i plåtskåpet max lika lång tid. Kabelklammring kostar ca 1 timm/10 m.
 
E elmont skrev:
Omöjligt att svara säkert på men jag skulle sikta och borra med en betongborr genom teglet så att jag hamnade i höjd med lite över botten, ev dit det finns en urbrytningsöppning eller så sätter jag en hålsåg på förlängaren och borrar hål i skåpen och låter hålsågen styras av hålet i teglet. Några tusenlappar torde du inte tjäna men några hundralappar om du gör allt till installatörens belåtelse. Hålet i teglet tar max 10 min och hålet i plåtskåpet max lika lång tid. Kabelklammring kostar ca 1 timm/10 m.
Jag fick offert på 9100kr utan förberedelse i båda ändar... blåser dom mig menar du?
 
S Smurfen1337 skrev:
Jag fick offert på 9100kr utan förberedelse i båda ändar... blåser dom mig menar du?
Det är med grön rot
 
Jag har lite svårt att se en blåsning om du fått ett pris, det är ju upp till dig att anta offerten eller ta in flera offerter.
Men visst är det ett högt pris om dom ändå ska dit och koppla in boxen.
Troligen har dom nått avtal om att koppla in boxar där dom kanske inte ens har kostnadstäckning utan tanken är att vinsten ska göras på "tilläggsjobbet".
 
  • Gilla
Solar53
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.