Som frågan lyder håller jag på att ordna betonggolv i mitt nu nuvarande garage, har lagt singel och isolering så nu kommer momentet armera men här är jag kluven. Runt garaget går en mur med Leca, ska jag 1 borra in armeringsjärnen så dom sitter i denna mur? Eller 2 bara armera utan att sätta fast dom i muren och låta golvet vara "flytande"? Hjälp! Ska armera imorgon så det brinner i knutarna :) bifogar bild på hur det ser ut nu
Ett garagegolv med isoleringsplattor redo för armering, omgivet av lecaväggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag hade inte borrat in dem i lecan.

Finns risk för att ifall lecan blir blöt så transporteras fukten in i armeringen
Den rostar då senare och följden blir att du får sprickor i plattan.

Detta svar är jag inte 100% säker på dock
Utan jag har läst mig till det på forumet
 
Mikael_L
Aningens knepig fråga.

Men jag kan inte egentligen se något direkt problem med att ha golvet flytande. För dina väggar och kantbalkar under står väl säkert och stadigt, behöver väl inte hållas ihop av plattan?

Och frågan är väl om du kanske t.o.m skulle lägga ett lager ÅB plast längs LECA-kanten, så plattan verkligen ligger fritt?
 
om marken under garget är ordednligt fylld och markvibbreat så räcker det med distansklossar under armeringsmattorna och 1-2c från kanterna .. normalt om du bygger ut t.ex farstuqvist på ett hus så borrar man in armeringjärn i stenfoten och fyller med ankarmassa så nybyggdadelen rör sig med huset.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.