Hej!

Jag vill bara dela med mig av en erfarenhet jag nyss gjort. Jag ska borra ett antal hål i väggen i vår lägenhet från tidigt 1900-tal. Efter att ha plöjt ett antal trådar här och på andra ställen på Internet började jag borra med en vanlig borr för tegel och betong med min slagborrmaskin eftersom jag läste på nätet att tegel skulle vara mjukare än betong och tänkte därför att det borde räcka med en "vanlig" borr för tegel och betong. Jag kom ingenstans (3-4 cm) på 30 min borrande och åkte därför och köpte därför en ny "vanlig" borr i hopp om att den skulle vara bättre. Samma resultat med den borren.

Mycket irriterad åkte jag tillbaka till byggbutiken och köpte denna gång en borr för hård betong. Denna gång blev det resultat. På mindre än 5 min hade jag borrat ett helt hål, något som hade tagit nästan en timme tidigare.

Summa summarum: Det är skillnad på borr och borr och det är skillnad på tegel och tegel. Den borr jag köpte hade spets och vårt tegel är från tidigt 1900-tal. Jag gissar att de borrar som inte har spets fungerar på tegel som är tillverkat senare. De fungerar i alla fall inte på vårt tegel.

Tack för ordet.
 
  • Gilla
Fred_KJ
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.