Jag har förstått det som att om man ska borra i betong är borrhammare något att rekommendera, men gäller detta även om jag har tegel i väggarna, tegel är väl känsligare än betong?

Har kikat på några alternativ och vill inte lägga en hel månadslön på en maskin eftersom den används sporadiskt hemma. Funkar detta för enkelt hemmafix med betong/tegelväggar?

http://www.clasohlson.com/se/Borrhammare-Bosch-PBH-2500-RE/Pr408974000

http://www.bauhaus.se/borrhammare-12v-aeg-bbh-12-li-401c-inkl-1x4-0ah-laddare.html
 
Ta en med sladd om det bara är sporadiska hål som ska borras, batterier är oladdade när det väl bär till.
Är det bara för att hänga tavlor i tegelvägg så kan en slagborrmaskin räcka.

Protte
 
I tegel ska du inte borra med borhammare och slaget på det har sönder teglet.
Då är det bättre att borra utan slag eller köra med en vanlig slagborr som inte har samma hammarfunktion.
 
I tegel räcker det som sagt som regel med slagborr, men det funkar fint med borrhammare i tegel också. Det har jag kört många gånger.
 
Borrhammare fungerar bra i tegel. Köp en mindre billigare maskin, Biltema, Classe (CoTech) eller Jula (Meec). De fungerar fint för lite hemmabruk.
Köp med SDS chuck och lägg några kronor extra på en bra borr istället.
 
richardtenggren
Det fungerar även att borra i tegel med en skruvdragare och en betongborr.
 
Man behöver inter dundra på med Hiltin i tegel! Jag har en billig B&D som jag köpte för 15 år sedan av dammodell och den är underbar för småjobb. Och vilken borrhammare som helst är bättre än en slagborrmaskin. Jag kör försiktigt med lågt varv och lätt tryck tills borrspetsen kommit in en bit, sedan kan man köra hårdare. Och ha nya skarpa bor!!! Tro inte att du kan ha slöa Ö&B-borr bara för att det är tegel eller betong, skarpa borr gör snygga hål.
 
Borrhammare slår lätt sönder teglet om det är håltegel. Porothon (eller Porotherm som de heter i Sverige) rekommenderar vanlig borrmaskin. Man ser i regel inte skadorna på utsidan av teglet utan det är den inre strukturen som skadas.
 
Redigerat:
  • Gilla
Byggaskevt
  • Laddar…
För mig funkar den billigaste slagborrmaskinen från Bauhaus (alpha tools) bra i tegel. Skulle dock gärna haft SDS-chuck på den. Mycket skönare att köra pappas Hilti dock, men det är ju oförsvarbart ekonomiskt att köpa en sån.

Hade jag inte haft en trasig Hilti som jag håller på att renovera, hade jag nog slagit till på den länkade Makitan ovan. Ser ut som en bra deal!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.