Ska sätta upp en plafond i mitt kökstak, och tänkte borra tre små hål. Det tar stopp efter dryga centimetern. Har testat både med slag och metallborr. Vad kan det vara för material?

Huset är ett flerbostadshus byggt 1943. Tror att väggarna kallas ”franska väggar”. Är det granit i taket, eller?
 
Låter som puts på betong.
Vad har du för slagborr?
Har du provat på flera ställen?
Du kan ju ha otur att träffa en sten i betongen och då blir det hårt.
 
  • Gilla
Fredrik111
  • Laddar…
maah maah skrev:
Låter som puts på betong.
Vad har du för slagborr?
Har du provat på flera ställen?
Du kan ju ha otur att träffa en sten i betongen och då blir det hårt.
Ja, liknande i alla hål. Blir det stopp om man träffar sten i betong, eller ska min maskin klara det?
Elektrisk borr av märket AEG på ett bord med borrbit monterad, verktyg och instruktioner i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Har borrmaskinen slagfunktion? Det framgår inte av bilden.
Vad använder du för borr? Borr för metall är ej lämpligt att använda.
 
E etompau skrev:
Har borrmaskinen slagfunktion? Det framgår inte av bilden.
Vad använder du för borr? Borr för metall är ej lämpligt att använda.
Absolut, den har slag. Och på bilden har jag metallborr i, men det var bara för att testa så att jag inte kommit fram till trä. När jag kör slag så har jag cormantborr (eller vad det heter).
 
Borrmaskinen ska ha slagfunktion. I alla fall enl stod det det när jag googlade modelnumret
Oklart om du använder en betongborr?
 
Fredrik111 Fredrik111 skrev:
Absolut, den har slag. Och på bilden har jag metallborr i, men det var bara för att testa så att jag inte kommit fram till trä. När jag kör slag så har jag cormantborr (eller vad det heter).
Det kan ju va så att du träffar ett armeringsjärn också. Då går det trögt. Alternativt är att flytta hålet lite.
 
Skaffa en riktig maskin, den där är ju inte gjord för att borra i betong med.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
G Gukken skrev:
Det kan ju va så att du träffar ett armeringsjärn också. Då går det trögt. Alternativt är att flytta hålet lite.
Inte efter 1 cm borrdjup, armeringen skall ligga längre in i betongen annars är det inte mycket till armering...
 
R roli skrev:
Inte efter 1 cm borrdjup, armeringen skall ligga längre in i betongen annars är det inte mycket till armering...
Visst, på 10mm bör det inte vara så mycket armering. Men armering används till en del andra saker också. Som montagejärn, skapa distans osv.
 
G Gukken skrev:
Visst, på 10mm bör det inte vara så mycket armering. Men armering används till en del andra saker också. Som montagejärn, skapa distans osv.
Visst, men de skall ändå ligga med "täckande betongskikt" oavsett användning och täckande betongskikt är inte 10mm. Och då de första 10mm var lättborrat så är nog det knappast betong. Det minsta mått från betongkant tills det kan komma armering är minst 20-30mm troligtvis mer.
 
Det var nog jag som va lite mesig med borrandet, och dessutom så var nog det första borret lite slitet. När jag bytte till ett större borr och tryckte ordentligt så kunde jag borra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.