Idag kl. 14:49
:'( Hej!

Jag har ett rätt banalt problem, men problem ändå....
Har köpt en borrhammare CO / Tech effekt 950W... har försökt borra ett enkelt hål på taket med en SDS-borr, men det går inte alls bra...efter ett bra tag har jag bara lyckats bara 1/2 cm...
Är det något jag missat här?
Frågade i affären vad för slags borr jag skulle använda om jag skulle borra i betong och jag köpte och använde den de rekomenderade. Håller på att bli tokig!

Bor i hyreslägenhet och tidigare hyresgäst har tydligen lyckats med att borra på taket, varför kan inte jag det?

tacksam för tips
 
Har du den i slagläge + borrläge?
Låt maskinen arbeta, tryck INTE hårt, håll den bara mot.

Annars kan det vara ett armeringsjärn som du råkat borra i då måste byta till metallborr för att komma genom.
:)
 
vilnius skrev:
a...efter ett bra tag har jag bara lyckats bara 1/2 cm...
Är det något jag missat här?  
Påminner mig om kompisen som på första arbetsdagen skulle borra ett 30 mm hål i en kraftig källarvägg med en riktigt bamseHilti. När jag tittar till honom efter 1 timma ser han lätt uppgiven ut, han har bara lyckats komma in 2 cm i väggen....och fäller några nedsättande ord om maskinen. Då går jag fram och frågar varför han inte har kopplat på borrfunktionen (han har alltså försökt bila sig igenom väggen!)? Lite lätt skamsen kopplar han om och borrar klart på 10 sekunder :cool:
 
Hej

Tack för tipsen. Det kan hända att jag råkat på nåt armeringsjärn där och kommer att testa med annan borr, men det är tveksamt eftersom jag testade någon annanstans också och det var lika svårt där. Så mycket otur kan man väl inte ha...

Ni som undrar, ja...jag hade hammarborrfunktionen på. Den är ju ämnad till att borra i betong och sten så jag fattar inte alls...blev förbannad på maskinen speciellt med tanke på att den är nyinköpt, men visst borde den funka?

Tack i alla fall för hjälpen, få se hur det går....
 
Jag vet ej hur stort hålet du ska borra men ju större hål, mer tid tar det. Prova med en lten borr ( 3 mm kanske). och se om du kommer igenom med hela borrens längd utan problem.l
 
Kolla så att du har rätt riktining på... Så du inte kör borren baklänges ! :)
 
Kanske har samma problem som skogsarbetaren med motorsågen?

Det var precis när man hade börjat med motorsågar istället för vanliga sågar. Förmannen skaffade en motorsåg och gav till skogsarbetaren. -Med en sån här hinner du med en massa jobb på en timme som annars skulle ta hela dagen, sa förmannen.
Skogsarbetare tog motorsågen och gick ut i skogen men på kvällen kom han tillbaka och klagade. - Det tar precis lika lång tid med den här, sade han.
Är det något fel på den? sa förmannen och startade motorsågen.
Då sa skogsarbetaren - Vad är det som brummar?

;D ;D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.