Hej ska sätta in friskluftsventiler i några rum. I ett sovrum är jag mycket begränsad var jag kan sätta ventilen pga snedtak samt fönsterdörr, fönster och el. Valde då att placera ovanför balkongdörren. När jag borrat ett tag hamnar jag i en horisontell regel. Alltså över dörr och fönster. Ser nu några större bekymmer att borra igenom denna? Blir ju ett ordentligt hål på 105 mm? Detta är på övervåningen så takstolarna sitter ovanför. tips och hjälp tack, Ulf
 
Bifogar en bild om det underlättar. Håltagningen är över det vänstra fönstret som är en fönsterdörr...
 
  • Vitmålad innertak med vita lister över två fönster, det vänstra är en öppningsbar fönsterdörr.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
100 som läst och ingen har någon synpunkt eller råd?
 
Är den stående eller liggande? På den fasaden känns det som en horisontell inte borde vara vital. Bra att ha i åtanke är att en ventil så högt på en ovanvåning lätt kan bli frånluft istället för tilluft om man inte har en ordentlig mekanisk frånluft som drar.
 
Hej den är liggande och skulle kanske kunna vara röstbandet? Är medveten om riskerna med placeringen. Har mekanisk frånluft. Ulf
 
Röstbandet borde ha en mer vital funktion i höjd med mellanbjälklag eller har jag helt fel?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.