Skall bygga om planlösningen i huset och behöver då sätta upp nya innerväggar. Vi har gjuten platta med värmeslingor och det känns olustigt att borra i golven med risk för att man gör hål i slangen!

Jag har kollat på lite bilder från när dom satte värmeslingorna samt grundsektionsritningen. Vad jag kan lösa mig till så bör slingorna ligga på ca 70mm djup och armeringen på ca 50mm.
Om man då nöjer sig med att borra 30mm så borde det vara ok, eller vad säger ni?

Eller är det bättre att använda stålreglar i golvet som man limmar fast?


Tekniska ritningar, konstruktionsdetaljer, byggnormer, projektanvisningar och arbetsanvisningar för byggnadskonstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Byggarbetsplats, armeringsjärn, armeringsnät, skog, grus, slang, skymning, lutad bildorientering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Orienterad fel, tak med snö, trädmiljö i skymning, skorsten och ventilationsrör synliga, objekt på tak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nedfallen grind, rostig armeringsjärn, nät, ojämn mark, skymning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Säkrast är väl att du använder en värmekamera för att se var slingorna går. Ritning är en sak, det är inte alltid den följs till punkt och pricka.

Sen går det ju bra att limma också.
 
  • Gilla
crazytok
  • Laddar…
Om du är osäker så behöver du inte borra ens 30 mm. Det är ju för att få stabilitet i sidled man sätter fast innerväggarna i golvet. Kör med expanderspik som du borrar och slår ner kanske 20 mm i betongen. Det gjorde jag, satt som berget.
 
  • Gilla
crazytok
  • Laddar…
En kombination av ovanstående låter ju bra! Var hittar jag en tillförlitlig värmekamera till vettig peng? Eller går sådant att hyra?

Finns det någon nackdel med att limma stålregel? Känns som en förhållandevis enkel och billig lösning annars. Då behöver jag väl inte någon fuktspärr heller?
 
Värmekamera kan du hyra på tex hygglo.se för någon hundralapp.

Limma bara med konstruktionslim, pl400 eller tec7.
 
C crazytok skrev:
En kombination av ovanstående låter ju bra! Var hittar jag en tillförlitlig värmekamera till vettig peng? Eller går sådant att hyra?

Finns det någon nackdel med att limma stålregel? Känns som en förhållandevis enkel och billig lösning annars. Då behöver jag väl inte någon fuktspärr heller?
Är du inne på att använda plåt kan du ju köra en krut driven bultpistol sittet bra och ingen risk att du går för djupt. Finns att hyra på alla maskin ställen typ cramo, ramirent o.s.v...
 
  • Gilla
Robin Lindberg
  • Laddar…
Problemet med att limma är väl eventuellt att man inte vet om det kommer att hålla i de antal år som väggen ska stå där. Vet inte om det finns en risk att stålregeln rostar undertill och att limmet då släpper. Å andra sidan skulle väl isf expanderspik också kunna rosta sönder isf. Jag gillar inte lim främst för att jag inte vill vara den som försöker ta bort det senare. Lim är ju ofta lätt att montera med men ett h*lvete att ta bort.

Vet inte hur man brukar göra med fuktspärr och stålregel. Jag använde träregel och ålderbeständig plast runt. Plasten blir det ju dock ändå hål i där man sätter expanderspiken.
 
Under träreglar mot betong ska grundpapp användas, inte plast.

Nu hör det väl inte riktigt till de normala vardagsaktiviteterna att flytta väggar så jag skulle inte oroa mig för att det är ett reellt problem :).
 
Jag satte igång värmen och nyttjade värmekameran i min mobil och ritade ut slingorna där jag behövde.
Sen bilade jag emellan eftersom det behövdes göras ett hål där genom plattan. Precis som föreslås ovan.
Termisk bild visar värmesignatur, konstruktionselement, sladdar på betonggolv, varm vägg, kallt golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Termisk kamera bild av ett rum med objekt och stege, färggradienter indikerar temperaturskillnader.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
mexitegel mexitegel skrev:
Under träreglar mot betong ska grundpapp användas, inte plast.

Nu hör det väl inte riktigt till de normala vardagsaktiviteterna att flytta väggar så jag skulle inte oroa mig för att det är ett reellt problem :).
Finns ingen sån regel vad jag vet
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.