Mitt garage har en platta gjuten ovanpå en plåt som tak. Var tydligen ett smidigt sätt när de skulle bygga att lägga denna plåt med stöd av väggar och stöttor för att sedan gjuta ovanpå.

Det är dock ett aber när man skall hänga upp saker.
Krävs en hyffsat bra borr för att komma igenom plåten men den blir ju sabboterad när den möter betong och jag har ingen lust att köpa en borr per hål....
Tänker att när jag väl är igenom plåten byter jag till borrhammare och kör betongborr men den tar sig ju inte genom plåten så måste klara det först.

Någon som har ett bra tips på hur man enklast hanterar detta? Går ju att komma igenom plåten med en slö "offerborr" men det är inte roligt. Jobbigt att borra över huvudet ståendes på en stege i vad som känns som en timma (ok, kanske bara några minuter men i alla fall....)
 

Bästa svaret

N Nizztos skrev:
Tänker att när jag väl är igenom plåten byter jag till borrhammare och kör betongborr men den tar sig ju inte genom plåten så måste klara det först.
har du provat att köra med borrhamaren direkt ?
 
  • Gilla
Nizztos
  • Laddar…
T tergo skrev:
har du provat att köra med borrhamaren direkt ?
Nej, men provade nu när du skrev så.
Var ju som att borra i smör. Hade inte trott att det var möjligt att komma igenom plåten med en betongborr. Hade ett litet pilothål i plåten men skall se om det behövs eller om det går utan för resten av hålen. Var dock inte svårt att borra pilothålet.

Nu blev jag plötsligt inspirerad till att hänga upp massor med saker :)
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Finns även betongborr som tuggar genom armering
 
plåtrickard plåtrickard skrev:
Finns även betongborr som tuggar genom armering
I mitt fall fungerade det med en gammal rostig borr. Borrar inte djupt nog för att drabbas av armering i detta fall. Bra att veta inför framtiden dock.

Var länge sedan jag använde min borrhammare och har tydligen inte varit allt för bra på att förvara tillhörande borr. Alla var mer rostbruna än "silvriga".....
 
plåtrickard plåtrickard skrev:
Finns även betongborr som tuggar genom armering

Har du några exempel på borr som klarar armering? Hade varit väldigt bra med såna när jag borrade i väggarna och taket av ett bankvalv, tydligen är det fruktansvärt mycket armering i ett bankvalv... :D
 
W Willmanh skrev:
Har du några exempel på borr som klarar armering? Hade varit väldigt bra med såna när jag borrade i väggarna och taket av ett bankvalv, tydligen är det fruktansvärt mycket armering i ett bankvalv... :D
Dewalt och Hilti har fyrskrärsbetongborr som brukar klara armering.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.