Jag har just installerat en insats i min öppna spis och var lite lat och hoppade över att dra separat tillluft utifrån. Men det känns som att det straffar sej , det är lite småsegt att tända och är svårt att hålla igång den. Så jag funderar på att krypa till korset.

Tilluftsslangen skall vara 67mm och murstocken som jag måste igenom är ca 36cm.
Är det kärnborr som gäller? Om man hyr en sån brukar själva borret ingå eller måste jag fixa ett sånt separat?

Kan man ta sej igenom med vanlig hålsåg för betong? Typ borra en bit i taget och knäcka ut på nått sätt?
 
Kärnborr är ju finfint, borr hyr du också, sen får du betala per mm förslitning.

Kan nog funka med vanlig hålsåg också, bara du har någon förlängare om du ska borra djupt, kan bli svårt att få in borrmaskinen i hålet. Med hjälp av en rejäl skruvmejsel eller lite mindre kofot knäcker du kärnan som blir bit för bit inåt. Kan ju bli lite bökigt i vissa lägen iofs lite beroende på hur fogarna ligger osv.
 
Om det är ett äldre hus med självdrag kanske det är en väl så god idé med en vanlig väggventil i rummet?
 
Jag håller med phl absolut smidigast att sätta några ventiler. När jag borrar i skorstenar så borrar jag ut sten för sten i fogen och murar tillbaka (runt röret) en hilti hålsåg kostar säkert 4-6000kr. några längre borr och murbruk några hundringar.
 
Ja, om det är ett gammalt hus är det nog inte bara en god ide för kaminen med en luftventil utan även för huset om du har så pass problem med lufttillförsel. Men eftersom du har den typen av problem antog jag i farten att det inte var fallet ;)
 
Det är lite blandat mekanisk frånluft och en del vanliga ventiler. När jag tänder hjälper det att ha ett fönster öppet men när jag stänger senare är det dåligt fart tycker jag. Särskilt när jag försöker elda med briketter som mest pyr.
 
Ok, ska du borra är kärnborr med vattenkylning ruskigt smidigt men vanlig borrhammare och en mejsel funkar oxo utmärkt. Bara att mura igen de fula kanterna efteråt.
 
pelle242 skrev:
Det är lite blandat mekanisk frånluft
Precis vad jag trodde ;) Jag har själv ingen erfarenhet av mekanisk frånluft, men har förstått att det är mer eller mindre nödvändigt med tilluft till kaminen, eftersom det bygger på ett undertryck i huset.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.