Hej!
Har av sotare fått klartecken att i mitt kök ansluta vedspis till murstocken. (Provtryckt och klart)
Problemet är att den kanal som ska användas, från kökets håll, ligger en bit in i stocken (ca 300 mm) .Frågan är då hur man lämpligast gör för att "borra" sig fram till kanalen. Har ett ganska hyggligt hum om var i stocken kanalen finns. Vad borrar man med? Finns risk att jag då jag borrar "förstör" kanalen? Vedspisen har anslutning 125 mm. :x
 
hyr en kärnborr. eller lej in folk som borrar det åt dig.
bara du vet var hålet ska bli!
 
127mm diamond core låter som ett utmärkt val (förutsatt att det är tegel) men är det massivt tegel hela vägen fram eller ska du genom någon annan (oanvänd) pipa? 127mm är extremt stort även om det går med en fet borrmaskin med säkerhetskoppling
 
Tack för svar! Tegel är det hela vägen. Skall inte igenom annan pipa. Lutar åt att försöka hitta någon som kan göra det åt mig.
 
Ett annat alternativ är väl att knacka dig igenom med nån form av slaghammare, typ elektrisk eller tryckluft. Funkade för mig i alla fall för att knacka hål i ett lager tegelsten för sotlucka och sånt. Eventuellt kan man ju få reparera någon fog efteråt med lite murbruk, men det är ju ganska lätt gjort.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.