Skall snart börja med avloppsdragningen till övervåningen och funderar om det är ok att borra/såga 80 mm hål i bjälkarna(45*220) utan att förstärka på något sätt :confused:

Jag skall ioförsig förstärka golvet med fler bjälkar så jag får cc 300 mm , men takstolarna är fästa/vilar på en del bjälkar (cc 1200 mm)

Någon som har några goda ideér:)
 
Jag tror inte alls att det är okej utan förstärkning.
Om jag minns rätt ska man:
- Göra genomföringen så nära upplag som möjligt (ju längre ifrån upplag, desto mer försvagas bjälken)
- Borra mitt i bjälken, i höjdled räknat alltså
- Förstärka med remsor av kraftig konstruktionsplywood som limmas och skruvas på ömse sidor om bjälken och både ovanför och nedanför hålet. Alltså fyra remsor per hål.

Jag kan mycket väl ha fel i detaljer om förstärkningen, kan någon rutinerad byggare bekräfta??
 
Hur många bjälkar ska du igenom tills du kommer till rummet?

80:s hål är lite väl i överkant utan förstärkning, Kan du inte gå igenom stommen/spångolv och på så sätt upp till övervåningen och sedan fortsätta på den vägen istället för bjälklaget?

Edit* Är det ett nybygge eller rot?
 
Danne213 skrev:
Hur många bjälkar ska du igenom tills du kommer till rummet?

80:s hål är lite väl i överkant utan förstärkning, Kan du inte gå igenom stommen/spångolv och på så sätt upp till övervåningen och sedan fortsätta på den vägen istället för bjälklaget?

Edit* Är det ett nybygge eller rot?

Badrummet på ö-våningen ligger precis i ena hörnet av huset,avloppsröret kommer upp ungifär mitt på, längs ytterväggen.

Huset är flång nytt med platta på mark (saknar fortfarande innerväggar nere)
Har tyvärr ej planerat för något mer avloppsrör förutom 110 röret till ö-våning/luftning (lite sent att göra om nu kanske)
 
I dom hus jag byggt har vi alltid undvikt att dra några större hål genom bjälkar utan enbart elrör etc.

alltid i den mån som det gått har vi dragit igenom yttervägg/kattvindar och eventuella slitsar.

Nu vet jag inte hur det ser hur just hos dig men om du har bilder kanske det kan underlätta lite.

Är väggarna gipsade på övervåningen?
 
Danne213 skrev:
I dom hus jag byggt har vi alltid undvikt att dra några större hål genom bjälkar utan enbart elrör etc.

alltid i den mån som det gått har vi dragit igenom yttervägg/kattvindar och eventuella slitsar.

Nu vet jag inte hur det ser hur just hos dig men om du har bilder kanske det kan underlätta lite.

Är väggarna gipsade på övervåningen?
Ytterväggar är helt uteslutet (Trivselhus kör med diffspärr precis bakom gipset)
Kattvind ,hmm,då måste jag höja golvet i badrummet allt.dra avloppsröret i takfoten(kräver redig isolering av rör)

Avlopprören är 110 och 75 mm grova:surprised:

Huset är 1,5 plans med manzardtak (tyvärr inga bilder just nu)Ö-våningen är helt tom,man ser yttertaket från nedre våningen ,stomresningen precis klar.
 
Redigerat:
hej.
banka dit en 2"2" i överkant på varje sid limma limma så går det.

mvh
snickar estwing
 
Såg på någons hemsida att den metoden andvändes:)
Men där satt det både i över och underkant ,så 4st totalt.
 
srry jag menade både över å under. korrekt!!!

mvh
snickar estwing
 
  • kort4 108.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Just det .Men har funderat på om jag istället skall andvända plywood.Måste bli ett ännu starkare förband!
 
Redigerat:
Montera 12mm konstruktionsplywood på vardera sida om 45x220 golvbjälkarna, gör plyfabitarna 200x600mm. Dessa tillåter dig att göra 100mm hål c/c i golvbjälkarna utan att förlora i bärighet, förutsatt att du limmar och spikar dem.
Hoppas att du får nytta av det.
 
hempa111 skrev:
Montera 12mm konstruktionsplywood på vardera sida om 45x220 golvbjälkarna, gör plyfabitarna 200x600mm. Dessa tillåter dig att göra 100mm hål c/c i golvbjälkarna utan att förlora i bärighet, förutsatt att du limmar och spikar dem.
Hoppas att du får nytta av det.
Är det bäst att spika eller funkar det lika bra med skruv?
 
Det funkar bra med skruv också
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.