Håller på med montage av diverse prylar i badrummet men har enorma problem med att borra hål i kaklet som är riktigt hårt. Det tar mig en halvtimme att producera ett hål.....

Jag har provat både kakelborr och en vanlig "betongborr", kör sakta utan slag och med vattenkylning + högt tryck.

Jag har 20 hål kvar att göra så jag är beredd att göra en liten investering i hårdvara för att påskynda dett arbete. Vad ska jag köpa för borr för att fixa detta?
 
Jag hade samma problem med att få hål i Höganäs Topstone och Graal. Jag använde vanliga kakelborr från typ Bauhaus. Högsta möjliga fart på borrmaskinen och en hjälpreda bredvid med en blomspruta full med vatten som kylning. Med kroppstyngden bakom sjönk tiden från 45 minuter/hål till 4-5.
 
Hej!

Prova med att förborra med ett klenare borr. Använd slagfunktion och tryck inte för hårt.
mvh per  
 
  • Gilla
Per-Axel Danielsson och 1 till
  • Laddar…
Ta hål i glasyren med en vass kniv - knacka med hammare.
Hörde att om borren går varm en enda gång så blir den slö.
 
  • Gilla
Mike36
  • Laddar…
Jag tackar för tipsen.

Finns ingen glasyr här, detta är granitkeramik. "Stenhårt" raktigenom.

Tiddage lite på KGC's web, där finns lämpliga borrar för ändamålet. Angående värmen så stämmer det, när borret går varm så avhärdas den och mjuknar - då är det kört.

 
Plattsattaren skrev:
[quote author=MathiasS link=1133626158/0#4 date=1133635213]Jag tackar för tipsen.

Finns ingen glasyr här, detta är granitkeramik. "Stenhårt" raktigenom.

Tiddage lite på KGC's web, där finns lämpliga borrar för ändamålet. Angående värmen så stämmer det, när borret går varm så avhärdas den och mjuknar - då är det kört.
KGC var precis på firman och visade sina nya borrar, Och enligt dom så har dom tagit fram en borr som man ska kunna borra i alla typer av klinker och kakel...
[/quote]


Jo, dom säger ju att dom är bra.... Fick du nån prisuppgift? 4mm borren förväntades hålla 3-6 hål så den kan ju inte kosta så mycket eller?
 
Nu har jag nog inte råkat ut för eran hårdehet förr. Men dom borrar som CO och Jula kallar för kakel/glasborrar, med en spetsig "oval" hårdmetallspets, har jag lyckats väldigt bra i klinkers. Min erfarenhet är att man gör ett hål på typ 10 sekunder med en sådan.

men som sagt dom klinkers jag kört är nog mjukare.
 
hempularen skrev:
Nu har jag nog inte råkat ut för eran hårdehet förr. Men dom borrar som CO och Jula kallar för kakel/glasborrar, med en spetsig "oval" hårdmetallspets, har jag lyckats väldigt bra i klinkers. Min erfarenhet är att man gör ett hål på typ 10 sekunder med en sådan.

men som sagt dom klinkers jag kört är nog mjukare.
Det är en sådan jag använder. Så fort jula öppnar ska jag åka å köpa 4 st nya 4mm borrar samt ett par 6mm och jobba lite annorluna än igår. Måste borra så litet som möjligt och sedan öka i så små steg som möjligt.
 
Hmmm...har själv använt dessa "ovala borrar med spets" under många år i alla möjliga plattor, även granitklinkers (sintrad keramik) och det har aldrig varit några problem med hastighet. För skoj skull testade jag precis med de granitklinkers jag lägger i garaget. 8 mm tjocka stenhårda plattor. Det tar runt 10 s att borra igenom med ett 8 mm borr. Inget slag, ingen större anslagskraft, ingen kylning under borrning och lagom hög hastighet. Inga skador runt hålet som blir knivskarp. Borren blir lätt varm så avkylning görs mellan varven.

Kan det ha med ythärdningen av skären att göra? Har ingen aning vart jag har köpt borrarna, men misstänker byggmarknader. Det är alltså inga specialborr.
 
Johan Gunverth skrev:
Hmmm...har själv använt dessa "ovala borrar med spets" under många år i alla möjliga plattor, även granitklinkers (sintrad keramik) och det har aldrig varit några problem med hastighet. För skoj skull testade jag precis med de granitklinkers jag lägger i garaget. 8 mm tjocka stenhårda plattor. Det tar runt 10 s att borra igenom med ett 8 mm borr. Inget slag, ingen större anslagskraft, ingen kylning under borrning och lagom hög hastighet. Inga skador runt hålet som blir knivskarp. Borren blir lätt varm så avkylning görs mellan varven.

Kan det ha med ythärdningen av skären att göra? Har ingen aning vart jag har köpt borrarna, men misstänker byggmarknader. Det är alltså inga specialborr.
Ok, men johan, nu pratar vi faktiskt om HÅRDA plattor.... ;)

Nu kör jag med 4mm kakelborr, kyler i hink efter 20s, och tar därefter 6mm borren. Det handlar nu om flera minuter, inte halvtimmar att få hål.....

Två borrar har jag pajat, det är skären som gått av på mitten. Men hål blir det.

Pratade just med Plattis också - han barar skrattade rått när jag sa att jag hade 15 hål kvar att göra....

Anyway, jag tror vi klistrar denna tråd för det är väl fler än jag som behöver borrtips kan jag tänka mig.


EDIT: Nu har alla Julaborrar gått av på mitten så imorgon åker jag till KGC och testar deras mirakelborr. Man får väl vad man betalar för antar jag.
 
Ok, men johan, nu pratar vi faktiskt om HÅRDA plattor.... ;)
...
Jag talar också om hårda plattor, sådana man kan spinna loss med dubbdäck på utan att det syns. Sambo har "testat" ;D
 
Johan Gunverth skrev:
Ok, men johan, nu pratar vi faktiskt om HÅRDA plattor.... ;)
...
Jag talar också om hårda plattor, sådana man kan spinna loss med dubbdäck på utan att det syns. Sambo har "testat" ;D
Precis sådana tester man vill få "hjälp" med när man lagt ett nytt golv..... :)
 
Hej!

Sandvik Coromant har HardCut drills 2-6mm , ursprungligen framtagna
för att borra ur trasiga gängtappar men funkar kanon till andra hårda material ,
ex. glas

Detta är en hårdmetall borr med negativ slipning .

mvh/sae
 
sae skrev:
Hej!

Sandvik Coromant har HardCut drills 2-6mm , ursprungligen framtagna
för att borra ur trasiga gängtappar men funkar kanon till andra hårda material ,
ex. glas

Detta är en hårdmetall borr med negativ slipning .

mvh/sae
Tack för tipset. Jag har nu på morgonen skaffat några ex av KGC sk "superborr". Vi får väl se vad den duger till ikväll.....
 
Jag använde Biltemas borr kanske som att svära i kyrkan men de fungerade faktiskt mycket bra i både kakel och klinker, ett set om 5 olika diametarar 2-8 mm om jag kommer ihåg rätt. Men det kanske är något hårdare material du har.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.