Skulle sätta upp en soldusch nere vid bryggan och borra för expander bultar i en natursten,köpte Pirana 12mm hårdmetallborr för sten och betong,körde med 550W slagborrmaskin och farsan stod bredvid och kylde med vattenstråle,lyckades åstadkomma ett max 2cm djupt hål innan borren gav upp,vad gjorde jag för fel,låg kvalitet på borret,klen maskin eller vad,ska jag hyra en borrhammare eller vad? en kobra är definitivt inget alternativ då hålen bara ska vara 12mm i diameter.
 
  • Gilla
Joerson
  • Laddar…
Hyr en Hilti borrhammare. Du gör hålen på ca 30 minuter. Finns säkert andra grejer, men det är det jag kört med i granit.
 
du kan prov me tt förborra me 6 mms borr först det gör skillnad o funkar annars e borren skit
 
Vilken borrhammare som helst bör fungera fint. Det behöver absolut inte vara en Hilti för att lösa det jobbet.
 
jag borrade 12mm hål i granitstolpe med min nyinköpta bugdetvariant black and decker ka950? 1000 spänn, nån minut per hål bara som o köra i smör men som sagt förrborrademed 6mm..., 30 minuter låter överarbete.
 
pette skrev:
jag borrade 12mm hål i granitstolpe med min nyinköpta bugdetvariant black and decker ka950? 1000 spänn, nån minut per hål bara som o köra i smör men som sagt förrborrademed 6mm..., 30 minuter låter överarbete.
Hade inte köpt en maskin utan hyrt en maskin+borr för en dag och gjort jobbet.
30 minuter... man måste ha kaffe också.
Men det är som du säger, det är som att köra i smör, förborrat eller inte. Ingen kylning behövs heller.
 
Jag har borrat en massa i granit för ett tag sen - säkert över 200 hål allt som allt men vissa mindre diameter, körde med en röd meec+ maskin för 500 kr och 20mm borr som var dryga halvmetern lång. Efter att ha pajjat rätt många borr borr märkte jag att det smartaste var att inte kyla med vatten utan att byta borr varje 20 cm eller så o låta dom svalna, inte trycka hårt heller utan borrens vikt och lite till kanske - det är slagfunktionen som ska jobba och trycker man på har borren mycket friktion hela tiden och överhettar. Efter det har jag inte haft sönder en borr så att den tappar skäret, men dom blir slöa i slutändan iaf. Varje hål tog ca 5 min maskin tid, kylde man med vatten kändes det som den slirade i sörjan och borrade mycket långsammare.

Men jag märkte att piraha borrarna var rätt dåliga, bosch och dewalt var bättre och kostade inte förfärligt mycket mer - de som var sämst var de som kom med maskinen, dom var nästan roligt dåliga och används numera som blandpinnar till färg.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.