Hej,
jag är en relativt nybliven husägare som inte har någon direkt erfarenhet av att renovera. Mitt första "projekt" blir att bygga en köks-ö. Kan jag borra och fästa den i bottenplattan eller finns det någon isolering/tätskikt som jag förstör då?

Radhuset är byggt 79 med platta på mark.
 
Det beror på vad du har i och ovanpå plattan. Kanske du har golvvärme med slingor som kan skadas om du borrar. Vad har du för golv på plattan?
Annars är det nog ingen fara då du inte behöver borra så djupt för att fästa en köksö.
 
Tack för svaret!

Det är någon form av laminatgolv utan golvvärme. Då borde det alltså inte vara några konstigheter :).
 
Kan ju ev gå el och vatten/avlopp i plattan
 
Sant. Kan höra med grannen vart sånt går. Han har bott i huset sen det byggdes och verkar ha koll på det mesta :).

Hur långt kan man borra utan att förstöra plattan (förutsatt att man inte borrar i el, vatten etc.)?
 
Tja, plattan blir inte "förstörd" ens om du borrar igenom den. Men det skall vi väl inte tro att du behöver, du skall ju bara ha en 50-60-80mm eller så för en plugg, eller hur? Om du borrar igenom så går det ju alltid att täta med något lämpligt klet om du är rädd för fukt/radon eller dylikt, men det är nog egentligen överkurs och en mycket liten risk.

Men undvik som sagt att borra i vatten/avlopp/el/värnme eller dylikt, då blir det snabbt tråkigt... ;)
 
Måste du fästa den i golvet? Står den inte på plats av sin egen tyngd? Ett alternativ är att limma fast den. Det finns grymma limtyper idag som håller istort sett bättre än skruv.
 
Dubbelhäftande tejp bör duga.
 
Har du laminatgolv kan det vara dumt att låsa fast det med en fastskruvad köksö. Golvet är (oftast?) "flytande" och ska kunna röra sig lite när temperatur och luftfuktighet förändras. Låser du fast det så kan det medföra att golvets skarvar glider isär.

Exakt hur stor denna risk är vågar jag inte bedöma utan det beror nog på en hel mängd faktorer.

Jag skulle nog också överväga limning.
 
Den kommer vara ganska smal och jag vill inte riskera att den välter över grabben... Men det låter ju helt klart enklare (och bättre) med lim.

Vilken typ av lim snackar vi om?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.