Jag skulle behöva hålsåga igenom några åsar i mellanbjälklaget (220) för att få ventilationsröret (105) i rätt fack, är det ok om man gör det mitt ovanför en vägg som är 120 (hjärtväggen).

Norrl.
 
Nu vill jag ju göra hål där bjälken ligger på en vägg så jag undrar om bärigheten försämras av detta och om så är fallet hur jag kan förstärka den.

Norrl
 
Ola78
Tror nog inte att bärigheten försämras jättemycket om du gör hålet ovanför den bärande väggen. Du kan ju ta och göra några avväxlingar mellan bjälkarna du har hålen i så ev last fördelas bättre.
 
Nja, rakt över upplag ska man ju inte göra.
Tittar man på länken som Ola78 bistår med ("tumregler") så ser man att max håldiameter vid 220mm bjälke är 110mm (h/2). Hålet ska vara placerat centriskt och minst 440mm från upplaget.

Om du ska göra förstärkning, så tror jag att det bästa är att laska/förstärka bjälken, då det är böjmomentet som uppstår över upplaget som bjälken ska hålla för, bjälken håller sämre pga håltagningen.
Till exempel plywood på var sida bjälken, limma och skruva/spika. I ett mönster som en tärning (5) på var sida om hålet (fast fler skruv/spik mellan de två prickarna till höger och vänster om mittenpricken). Och en lasklängd om kanske 120cm.
Observera att jag bara uppskattar ovan.

Kanske finns någon bättre kunnig som kan bekräfta eller rätta mitt tänk....
 
Det med minst 440 mm från upplaget protesterar jag emot. Det är bättre att ta hål vid upplaget.
Det finns dock en sak som gäller vid helt bjälklag och det är att golvet /bjälklaget på andra sidan hjärtväggen fungerar som motvikt och minskar nedböjningen. En hel golvås får en "fast inspänning" över hjärtväggen och det påverkas dock negativt av håltagningen.

Ta hål vid väggen, det håller, är du nervös så limskruva 45x45 på båda sidor uppe och nere.

Protte
 
Ja, om man förstärker för att ersätta "hålet" så kan man väl placera hålet var man vill... :)
 
Titta hur en "masonitbalk" ser ut.

Protte
 
Om bjälkarna fortsätter förbi hjärtväggen, dvs om de sträcker sig över 2 spann, då är läget vid hjärtväggen den absolut sämsta punkten att försvaga bjälkarna. Det är där den största påfrestningen, spänningen, uppträder.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.