Hej,

Bor i flerfamiljshus byggt 2013. Skulle vilja sätta upp en stringhylla med tre gavlar i en betonvägg. Behöver sätta två skruvar per gavel, en i mitten och en i toppen. Pluggarna som kommer med hyllan är 30 mm långa och skruvarna är 50 mm, kanske kan jag ta 40 mm lång skruv istället för att få ner borrdjupet. I mitten sitter ett eluttag och ett ethernetuttag. På väggen till vänster sitter en lampknapp.

Är rädd för att borra i elledning.

Multidetektor för att hitta elkablar funkar inte på betongväggar fick jag höra i hårdvaruaffären? Vågar jag borra?
 
  • Halvmonterad vit hylla med metallstöttor mot mörkgrå vägg i ett rum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
T
Hej, jag ser att det här är ett tag sedan du frågade och att du inte fått något svar. Har du löst det? För framtiden kan det vara bra att veta att elrör i princip alltid går lodrätt i väggar. Det betyder att det borde finnas ett doslock uppe vid taket eller i närheten.
Beroende på om rören går i taket eller inte så kan de ligga parallellt med taket ca 10-20 cm ner. Det beror lite på hur huset är byggt.

Sen kan det vara bra att veta att skruven inte behöver vara mycket längre än pluggen men att det är OK att de är längre.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.