C
Halloj!
Jag håller på att borra ett antal 5 mm hål i betong i ett utrymme där jag endast har ca. 25 cm tillgodo. Varken borrhammaren eller slagborrmaskinen får på långa vägar plats :-[. Jag införskaffade därför för ändamålet en vinkelchuck, vilket naturligvis dock utesluter hammar-/slagborrning. Det går att borra om jag lägger på ordentligt med tryck, men borrarna slits ut på löpande band. Lite samma dilemma som vid kakelborrning...

Någon som har något bra tips på lämpliga borr eller nåt annat fiffigt tips?
 
Kan ha helt fel för mig men har för mig att jag sett några Piranha (Black & Decker) borr med någon speciell spets som skulle gå att borra med utan slag. Annars lär du få fortsätta nöta som innan, prova att kyla borret med T-sprit medan du borrar så kanske det håller något längre.

/Mario
 
C
Köpte faktiskt några Piranha "Hi-tech bullet" som såg prisvärda ut, men de dög inte till uppgiften...
Lite svårt att kyla i mitt fall eftersom det är i taket det skall borras. Varför just T-sprit förresten?
 
det ska vara lågt varvtal oxå

/m
 
Hej!

Kolla tråden om att borra i kakel/klinker , kanske ger nåt .

mvh/sae
 
C
Har kollat kakeltråden och fått lite tips på lämpliga borr som jag skall prova.
Japp, kör med lågt varvtal. Funkar perfekt tills man går på en sten, då är det stopp...
Annars lutar det åt att försöka hitta en slagborrmaskin av "kompaktmodell".
 
cpalm skrev:
Lite svårt att kyla i mitt fall eftersom det är i taket det skall borras. Varför just T-sprit förresten?
När jag var inhyrd på varvet påstod "gubbarna" att vatten förstörde verktygen och att sprit tydligen skulle vara bättre. Har kört med det hemma i alla fall sedan dess och visst kyler det men om det är bättre eller sämre än vatte det vet jag inte om jag ska vara ärlig.

/Mario

 
C
Mario skrev:
[quote author=cpalm link=1141596588/0#2 date=1141604276]När jag var inhyrd på varvet påstod "gubbarna" att vatten förstörde verktygen och att sprit tydligen skulle vara bättre.
OK det låter ju vettigt. Det rostar ju inte som av vatten iallafall.
I mitt fall förstörs dock verktygen alldeles utmärkt utan vatten, så jag tror inte att lite vatten förvärrar skadan ;D
 
Om ni inte är allt för rädda om spriten kan ni ju tömma lite på handen, och så vatten på den andra så får ni se vilket som kyler bäst :) ;D

Spriten har lägre kokpunkt och den bästa kylförmågan får man när vätskan dunstar.
 
Hej!

Om borren/borrspetsen är av hårdmetall så har inte kylmedlet nån större
funktion i det här fallet ( förutom mindre damm kanske) och att använda sprit
vid borrn. i betong verkar mysko .

mvh/sae
 
C
OK. Alla hål (16st) äntligen på plats efter en brokig resa. Sammanfattningsvis kan man säga att vinkelchucken och en träregel som hävstång var en framkomlig väg. Avgörande är dock helt klart valet av lämpligt borr;

1) Gammal sliten no-name betongborr. Funkade ett tag, men blev så slö efter ett tag att den inte orsakade någon avverkning. Borren dock fortfarande i användbart skick som slagborr.
2) Piranha "hi-tech bullet". Gick varm ganska omgående trots lågt varvtal och tappade härdningen totalt. Avverkade 3st. Värdelös för detta ändamål.
3) Clas Ohlson "betongborr". Började borra, hände inte så mycket, kör på, händer ingentig... Tar ut borret och tittar - den ser ut som en strumpsticka ungefär. Hårdmetallskäret hade lossnat. Avverkade 2st innan jag gav upp. Helt värdelös för detta ändamål.
4) Bosch "multi construction", 200:- för 4st. Funkar i trä, metall, betong och kakel enligt förpackningen. Hårdmetallskäret har skärpa som en vanlig träborr. Gick inte särskilt varm trots extremt tryck. avverkade riktigt bra så länge man inte gick på en sten. Fortfarande i hyfsat skick efter 10 hål.

Slutsats:
- Jag vet inte hur många gånger jag har lovat mig själv att aldrig mer handla Black&Decker och Classes skitprylar. Billigt på prislappen, men dumsnålt. Men jag kommer dit någongång... Classe är ju lite tveeggat eftersom han trots allt har några guldkorn i sortimentet.
- Borra med 4mm, max 5mm och borra upp eftersom. Att börja med större borr funkar inte.
- Lågt varvtal och mycket hårt "pulserande" tryck krävs.
- Bosch "multi construction" grymt bra borr. Torde vara underbar för kakelborrning.
 
Intressant läsning som bekräftar det gamla vanliga, man får vad man betalar för (oftast). Har man inte råd med de allra dyraste verktygen kan det uppenbarligen "löna sig" att åtminstonde satsa lite på förbrukningsartiklarna (bits, borr, klingor m.m.)
 
C
ByggaNytt skrev:
man får vad man betalar för (oftast).
Tja, faktum är dock att Bosch-borren inte var särskilt mycket dyrare än Piranha-borren.

Vad som förvånar mig är att kina-fabriker (antar jag) spottar ut prylar i miljontal som säljs (relativt) billigt på t.ex. byggmarknader, och som faktiskt inte fungerar ens för vad de är avsedda för. Och då är det även "märkesprylar" på så sätt att märkena är högst välkända (dock ej välrenommerade). Har köpt mängder av prylar som gått sönder direkt eller efter ett kort tag. De som tillverkar prylarna måste ju vara medvetna om att de inte fungerar men resonera som att det är så billigt att kunderna inte kommer att tycka att det är lönt att klaga. Snacka om lurendrejeri och resursslöseri.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.