Hallå,

Går det att borra i en trappa som består av betong med strösslade stenar som dekoration?

Närbild av en sliten betongtrappa med rundslipad singel som har vittrat samt svart metallräcke.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Har en borrhammare från Jula som inte är något precisionsinstrument men som äter hål i betongväggar till vardags utan att klaga, men stenarna kanske gör det värre?

Vill sätta en dörrstopp och därför göra ett hål ganska nära räcket, men vill ju inte spräcka skivan eller göra annan oplanerad skada...
 
MrJay
Varför inte limma dit dörrstopp med PU-lim istället, typ Tec-7 så slipper du allt strul?
 
  • Gilla
Jonobe
  • Laddar…
Går det inte att limma så skulle jag nog överväga att borra med en hålborr utan slag.

I värsta fall med en vanlig borrhammare men då skulle jag ta en träbit med ett hål i som styrning så inte borren dansar iväg.
 
MrJay MrJay skrev:
Varför inte limma dit dörrstopp med PU-lim istället, typ Tec-7 så slipper du allt strul?
Jag håller med om att limma, men Tec7 är väl en MS-polymer till skillnad från ett PUlim?

I detta fall kanske det blir bättre med ett skummande PU-lim typ stenlim, eller D5 trälim (PU) t.ex. https://www.illbruck.com/sv_SE/produkt/pu204-traelim-pu/
 
MrJay
A Anders243 skrev:
Jag håller med om att limma, men Tec7 är väl en MS-polymer till skillnad från ett PUlim?
Helt rätt, fel av mig.
 
Tack för alla tips

Har faktiskt en flaska Illbruck PU700 som jag tänkte använda för att limma fast trappstegen så att de inte vickar till om man trampar längst ut.

Den verkar limma även metall men är lite otrolig för att det kommer skumma och bli allmänt kladdigt runt om. Under stegen är det inget som bekymrar mig så jag hade inte funderat så mycket på det blir jag köpte tuben.

Antar att det blir tämligen starkt och hållet även om man limmar ett stopp av den här typen:

Dörrstopp av rostfritt stål på en produktinformationsida, lämplig för dold fastsättning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.