Är Total nybörjare på borrning i berg.
Ska bygga en mindre stuga på synligt berg.
Kommer vilja borra som mest 12 hål till armeringsjärn att gjuta plint kring.
230V-uttag saknas.
Batteriladdning möjlig; har inte bråttom.

Vad som idag finns i min ägo är hikoki-batterier (18v, 5ah), med tillhörande Borrskruvdragare+Slagskruvdragare.
Jag antar, utan vetskap, att Befintliga maskiner inte med något borr i världen skulle funka på berg?

Så vad finns det för batterimaskiner/borr numera som kan fixa att borra 15 cm i ett berg 12 gånger inom loppet av 2 månader? (Antingen till mina befintliga hikoki18v eller till en ny laddlösning)

Hur tjocka armeringsjärn är normalt I sammanhanget? 12 mm? 16mm? Vad blir lämplig diameter på borr i så fall?
 
G Greger Brandman skrev:
Är Total nybörjare på borrning i berg.
Ska bygga en mindre stuga på synligt berg.
Kommer vilja borra som mest 12 hål till armeringsjärn att gjuta plint kring.
230V-uttag saknas.
Batteriladdning möjlig; har inte bråttom.

Vad som idag finns i min ägo är hikoki-batterier (18v, 5ah), med tillhörande Borrskruvdragare+Slagskruvdragare.
Jag antar, utan vetskap, att Befintliga maskiner inte med något borr i världen skulle funka på berg?

Så vad finns det för batterimaskiner/borr numera som kan fixa att borra 15 cm i ett berg 12 gånger inom loppet av 2 månader? (Antingen till mina befintliga hikoki18v eller till en ny laddlösning)

Hur tjocka armeringsjärn är normalt I sammanhanget? 12 mm? 16mm? Vad blir lämplig diameter på borr i så fall?
Det finns inte bensindrivna att hyra?
 
Hyr en Hilti TE60-A36
 
  • Gilla
tergo och 1 till
  • Laddar…
tommib
Kan inte just hikokis grejer men jag har borrat med min Makita 18V borrhammare och så länge man inte går upp hysteriskt i dimension så går det bra. Om du kör 14 mm hål och dubbar med 12 mm järn så ska det nog gå.
 
  • Gilla
multix
  • Laddar…
Som @tommib säger så går det men köp en kvalitetsborr för berg och tryck inte på så mycket, låt den hoppa på för sig själv bara utan att trycka och dra/blås ur damm ofta.
 
  • Gilla
multix
  • Laddar…
Matti_75 Matti_75 skrev:
Hyr en Hilti TE60-A36
Ser ju överkomligt ut å hyra iaf.

Ungefär hur långt/länge kan en hinna borra på en batteriladdning med ovan föreslagna hyrmaskin och en 14 mm borr? (I Granit)
 
tommib
G Greger Brandman skrev:
För tio år sedan hade jag nog också tänkt bensin; men det kan alltså gå fint med ett bra borr och en 18v borrhammare?

Nån som provat eller tror det funkar (alt. inte funkar) med denna?
[länk]

Vad riskerar jag genom att gå ner på 12mm på armeringen? (Envåningsstuga i grovt timmer)

Den tror jag är för klen. Det finns en biffigare med 2,5 J anslagsenergi som jag skulle valt.

Att gå ner till 12 mm järn, eller tom 10 mm tror jag påverkar noll och intet. De ska bara hindra plikten från att glida åt sidan. Huvuddelen av lasten kommer rakt ner och bärs således inte alls av järnen.
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
Funderat på att borra fler och klenare hål? Jag tänker 3st M8 gängstång per plint, det bör en borrhammare klara, är man orolig lagd finns ju rostfria gängstänger som bör funka fint som dubb till plint.
 
Jag började spräcka berg och borrade en hel del 16mm hål med en 18v maskin på runt 2Joule anslagsenergi.
Det går bra men ibland plågsamt långsamt, speciellt i hårt berg.
Växlade sedan till Bosch största 18V maskin med 12J energi. Med den känns det ganska snabbt att borra 24mm hål med ca 15cm djup. Ett 12Ah batteri räcker till 3-4 hål.

Viktigt att kolla så borret inte överhettas, vilket den gör om man trycker hårt vilket man inte ska, speciellt små dimensioner på borr som inte kyls bra genom av skaftet. Dra ut och doppa i en vattenskål då och då har fungerat utan problem.
 
G Greger Brandman skrev:
Ser ju överkomligt ut å hyra iaf.

Ungefär hur långt/länge kan en hinna borra på en batteriladdning med ovan föreslagna hyrmaskin och en 14 mm borr? (I Granit)
Beror på hur mycket du pressar på och hårdhet på berget, så omöjligt att svara på.
 
richardtenggren
anders07 anders07 skrev:
Som @tommib säger så går det men köp en kvalitetsborr för berg och tryck inte på så mycket, låt den hoppa på för sig själv bara utan att trycka och dra/blås ur damm ofta.
Det är egentligen inte bra att inte ha någon matning alls heller, nu kanske det är försumbart på småborrar men ändå.
Rent teoretiskt är det dåligt för maskinen, då slagenergin vid ett tomslag går tillbaka upp i maskinen och inte ner i berget.
På riktiga maskiner sliter det här på gängorna, hammaren och borrsjunket blir såklart dåligt. Det finns även stor risk för att tappa stift/skär(slagenergin troligen är för låg på små handhållna maskiner för att de ska vara en risk här).

Som vanligt är väl lagomt bäst, men det finns faktiskt formler om man vill räkna fram ”rätt” parametrar. Men det är lite överkurs och svårt att hålla vid handhållen borrning ;)

Den här har jag bläddrat en del i;

https://www.crowdersupply.com/assets/files/sandvik-failure-B1-048ENG.pdf
 
tommib tommib skrev:
Den tror jag är för klen. Det finns en biffigare med 2,5 J anslagsenergi som jag skulle valt.
Ok, vad heter den ”biffigare” modellen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.