Har ni tips hur man kan borra hål i avloppsrör av gjutjärn? Jag behöver ta upp några hål i källaren för att komma in med rensfjäder och rensslang med högtryck.
Min idé var att ta hål i två krökar och komma åt och spola rent.
Problemet är att gjutjärnsrören är skithårda och går knappt att borra i med HSS borr.
Testat med liten borr för att sedan öka håldiametern, men det tar typ inget med borren.
Testat både högt o lågt vartal, skärolja o vanlig olja.

Om jag får hål tätar jag med en träplugg.

Hälsningar
Jesper
 

Bästa svaret

Claes Sörmland
Köp en diamantborr avsedd för ändamålet.
 
  • Gilla
Zork och 2 till
  • Laddar…
Funkar det med samma diamantborr man använder till klinker eller är det special till gjutjärn?
 
Gjutjärn ska inte vara något problem med vanliga hss, har du haft bra/ slipade borr?
 
Har nya borrar från Ahlsell
Men godset är stenhårt och typ 1cm tjockt.
 
HSS borrar funkade inte
Men vinkelkap med diamant hålsåg var toppen. 👍🏻
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Borrade just ett 25mm dräneringshål i en stor gammal gjutjärnsgryta ca 15 mm tjockt extremt hårt gods i botten, det ska bli en odlingskruka.

Vanliga HSS-borrar bet inte alls, fick ta en Hilti TE-CX hammarborr och slagborrade mig igenom med ett litet mindre hål först. Inga problem med den borren eftersom den är designad för håltagning i armerad betong, bara att man ser till att det kyls på lämpligt vis.

Därefter körde jag en billig liten bimetall-hålsåg från biltema där nu centrumborren inte behövde bryta igenom det redan gjorda centrumhålet (hade förmodligen varit helt lönlöst att ens försöka). Funkade fint, tog en liten stund men kom igenom utan problem med vanlig vattenkylning på lågväxeln Hilti TE2-M. Förvånansvärt bra bett i dessa billiga Biltema-bimetallhålsågar, även ok bett i tänderna efter håltagningen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.