Håller på att dra flexslang och sätta dosor i ett gammalt torp. (Jag har haft elektriker på plats och diskuterat principerna för eldragningen. När jag är färdig kommer han att kontrollera mitt arbete samt göra själva inkopplingen till gruppcentralen.)

Har hamnat i ett bryderi. Skulle vilja gå mellan två rum genom en timmervägg med flexslang och rätt in i en apparatdosa. I apparatdosan skall finnas ett vägguttag och sedan fortsatt matning till resten av rummet (vägguttag och värmeelement). Det skall inte finnas väggströmbrytare eller taklampor i huset (det är bara 180 cm i tak så det finns inte utrymme för taklampor) utan enbart vägguttag nere vid golvet.

För att slippa knixa runt med slangen för mycket (och fräsa i timmerväggen) skulle det bästa vara om flexslangen kunde gå rätt in i "ryggen" på apparatdosan. Men såvitt jag vet finns inga sådana apparatdosor. Frågan är om det är okey att borra ett hål i apparatdosans rygg, sticka in slangen och sedan limma den fast i hålet? Om inte okey, hur löser man det så smidigt som möjligt, men efter alla konstens regler?

Kan passa på att fråga en annan sak till er alla elproffs: Varför finns det så få apparatdosor med in-/utgångar både lodrätt och vågrätt. Finns det någon annan dosa än "Apparatdosa Uni" med denna möjlighet - dvs en dosa som inte är så stor och "komplicerad"? (När man drar i gammal timmervägg vill man hålla ingreppen så små som möjligt.)
 
Som nödlösning (i t.ex. ett sånt här fall) så kan man borra in sig i botten av dosa. Det är inte helt enligt tillverkarens rekommendation, men ibland måste man tumma lite grann på det.

//Patrik
 
  • Gilla
Andreas Berg
  • Laddar…
C
Jag har gjort så och då utnyttjat en anslutningsmuff för att få en bra anslutning av slangen till dosan.
113201-3-1438296.jpg

En teleinstallation skall jag tillägga så ingen får för sig att jag gjort något olagligt :D
 
  • Gilla
Uldis och 3 till
  • Laddar…
cpalm skrev:
Jag har gjort så och då utnyttjat en anslutningsmuff för att få en bra anslutning av slangen till dosan.
[bild]

En teleinstallation skall jag tillägga så ingen får för sig att jag gjort något olagligt :D

Verkar ju bra. Men hur "olagligt" är detta? Vad är det värsta som kan hända?

Finns det någon bestämmelse som säger att det inte är ok att gå in bakvägen med en anslutningsmuff i en apparatdosa? Blir hemförsäkringen ogiltig? Är det stor risk att elektrikern som skall koppla in grejerna börjar gnöla? Retar man upp el-guden så att det blir missväxt? Eller är det bara "inte en vacker lösning"?
 
Patrik_Hed skrev:
Som nödlösning (i t.ex. ett sånt här fall) så kan man borra in sig i botten av dosa. Det är inte helt enligt tillverkarens rekommendation, men ibland måste man tumma lite grann på det.

//Patrik
Låter bra.
 
  • Gilla
Uldis
  • Laddar…
C
Gudahov skrev:
hur "olagligt" är detta?
Det jag hade i åtanke är att jag inte är behörig elektriker. Frågan om huruvida det är OK i en starkströmsanläggning får jag nog passa till de som har bättre koll på detta än jag.
 
Kan ju inte vara aldeles tokfel då t.ex. En VP2 dosa är förberedd för ingång i botten. image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Müssli och 2 till
  • Laddar…
Till ABB-dosor finns det dessutom en stuts som är till för just ingång bakifrån.
 
  • Gilla
Gudahov
  • Laddar…
fn76 skrev:
Kan ju inte vara aldeles tokfel då t.ex. En VP2 dosa är förberedd för ingång i botten.[bild]
Fast det där är inte VP-2 utan ELKO. ;)

Men ja, jag tar nog tillbaka mitt uttalande om att tillverkaren inte tänkt att man ska göra så. Det stämmer ju faktiskt att det finns utstansningar på VP-2 och ELKO.

//Patrik
 
  • Gilla
ja73 och 3 till
  • Laddar…
Krilleman
Patrik_Hed skrev:
Fast det där är inte VP-2 utan ELKO. ;)
//Patrik
Jag gillar "material-nördar", likt mig själv, som känner igen material bara på anblicken av en baksida! Visserligen är vi verksamma inom olika områden, Patrik_hed och jag, men man kan aldrig sluta njuta av detta förfarande på något konstigt sätt.

Kalla mig galen, men sån är jag! (y)
 
  • Gilla
Uldis och 5 till
  • Laddar…
Materialnörderi är inget att skämmas över! Det är något visst med att ha detaljkunskaper om saker som nästan ingen annan bryr sig om ;).

Det framgår kanske att jag är likadan själv...
 
  • Gilla
Byggtokig
  • Laddar…
Men inte är det "nördigt" att känna igen matr. som man dagligen arbetar med? Det är väl nästan det motsatta, skulle man inte veta vad man använder kanske man har fel yrke. ;)
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Mikael_L
Gudahov skrev:
För att slippa knixa runt med slangen för mycket (och fräsa i timmerväggen) skulle det bästa vara om flexslangen kunde gå rätt in i "ryggen" på apparatdosan. Men såvitt jag vet finns inga sådana apparatdosor. Frågan är om det är okey att borra ett hål i apparatdosans rygg, sticka in slangen och sedan limma den fast i hålet? Om inte okey, hur löser man det så smidigt som möjligt, men efter alla konstens regler?
Jag tycker det du beskriver är rätt OK. Iaf om man gör det såpass seriöst. Borra 16mm hål så slangen redan i början sitter ganska tight, sen fixera med tex ett buntband runt slangen på insidan och/eller limma med limpistolen.
Men det är ju inte 100% efter tillverkarens anvisningar (ja typ inte alls egentligen) så visst finns det paragrafryttare som protesterar.
Men om man kollar på den röda ELKO-dosan här i tråden så har den urtag för slang/rör i botten och är därmed godkänd för detta, så man kan ju undra lite över vad som skulle vara så väldigt hemskt med att ta upp ett hål i en liknande dosa men utan knock-outs i botten. ;)


Kan passa på att fråga en annan sak till er alla elproffs: Varför finns det så få apparatdosor med in-/utgångar både lodrätt och vågrätt. Finns det någon annan dosa än "Apparatdosa Uni" med denna möjlighet - dvs en dosa som inte är så stor och "komplicerad"? (När man drar i gammal timmervägg vill man hålla ingreppen så små som möjligt.)
Ja eljos VP-2-dosor och den identiska förutom färgen, ELKO-dosan som visas i denna tråd kan man ta bort alla stutsar eller ha stutsar åt valfritt håll, och även gå in bakifrån på. Så den är ju ganska ypperlig för detta jobb. Hacka ur ett mindre hål och sätt stuts bara åt det håll som behövs.
Dessa dosor finns väl att köpa på jula. Men dock inte speciellt många tillbehör. Köp annars från t.ex. elbutik.se, som har stora delar av sortimenetet och tillbehören till VP-2

Nästa tips är att kolla efter trevliga ROT-dosor och putsdosor, t.ex.
http://elbutik.se/product.html/multidosa-uhw-50
http://elbutik.se/category.html?category_id=1960
http://www.jula.se/catalog/el-och-b...ationsmateriel/apparatdosor/multidosa-402501/

Finns en massa olika slags modeller och att köpa från de flesta ställen som för lite elmaterial. Om man letar lite hittar man ofta en som passar i princip perfekt till uppgiften.
 
elmont skrev:
Men inte är det "nördigt" att känna igen matr. som man dagligen arbetar med? Det är väl nästan det motsatta, skulle man inte veta vad man använder kanske man har fel yrke. ;)
Visst är det så och precis som du säger har man kanske fel yrke om man inte är intresserad av sin egen bransch :).

Är själv elektriker och har haft många kollegor som inte är det minsta intresserade av vilka olika material/verktyg/hjälpmedel som finns vilket är lite trist. Mer nörderi behövs alltså! :)

Sorry till TS, blev visst lite OT här :surprised:
 
Har kört Elkos röda och anslutsningsstuts i baksidan av dosan.

Varför? När de använder tegel som fasadsklädnad och man vill ha ett uttag och det står promt skrivet att det ska vara en dosa så finns det inga möjligheter till något annat än att göra på detta sätt.

Jag finner kanske denna lösning som att "fuska snyggt" Olagligt om man läser rakt upp och ner. Men lagligt då man kringgår ett problem och ändå har en bra slutprodukt och något man kan vara själv över.
Jag använder samma stutsar till spottlights burkar där många bara slår ett hål och sticker in slangen på sin höjd.

De finns i 16 och 20 och passar perfekt annars i en U-56 dosa.


Jag hade varit stolt över denna lösning. Att bara sticka in rör/slang i en dosa anser jag som slarv. vassa kanter och risken finns att röret släpper om man behöver dra om kablar i framtiden. Dessutom så riskerar man att få en vass kant om man slarvar.
 
Redigerat:
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.