Ska förbereda gänget som kommer och ska utföra konverteringen från elradiatorer till vattenburna. Då behöver jag göra ett antal hål i en mur av Lecablock för radiatorrören som blir isolerade.

Vilken typ av hålborr är lämpligast:

diamantborr typ denna
53 mm diamantborr för håltagning i förpackning mot grå bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Eller bättre med denna
Blå hålsåg med hårdmetalltänder för borrning i Lecablock.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Borrar med någon av dessa och knacka ur, sedan fortsätta att borra djupare.
 
richardtenggren
Jag körde på den nedre när jag förberedde för bergvärme när vi gjorde plattan för utbyggnaden utanför pannrumsväggen (rör under plattan för att få in rör i efterhand). Körde på 114 mm varianten och det gick bra, våra block är nog 25 cm, så fick ta det i omgångar. Kom på en fullösning för att förlänga skaftet, körde med en 3/8-förlängare och hylsa för att komma igenom väggen.
 
  • Gilla
FreQa
  • Laddar…
richardtenggren richardtenggren skrev:
Jag körde på den nedre när jag förberedde för bergvärme när vi gjorde plattan för utbyggnaden utanför pannrumsväggen (rör under plattan för att få in rör i efterhand). Körde på 114 mm varianten och det gick bra, våra block är nog 25 cm, så fick ta det i omgångar. Kom på en fullösning för att förlänga skaftet, körde med en 3/8-förlängare och hylsa för att komma igenom väggen.
Jo en förlängare måste man ha tänkte jag med. Tror våra bara är 190 mm.
 
richardtenggren richardtenggren skrev:
Jag körde på den nedre när jag förberedde för bergvärme när vi gjorde plattan för utbyggnaden utanför pannrumsväggen (rör under plattan för att få in rör i efterhand). Körde på 114 mm varianten och det gick bra, våra block är nog 25 cm, så fick ta det i omgångar. Kom på en fullösning för att förlänga skaftet, körde med en 3/8-förlängare och hylsa för att komma igenom väggen.
Jag tänkte i min enfald att förlängarna som hängde jämte på Jula skulle passa, de gjorde det med ögonmått i varje fall.
Väl hemma så mäter jag 12 mm på hålsågen och 11 mm på förlängaren!
Går det att lösa på annat sätt?
Hålsåg med en för liten förlängare på ett arbetsbord, problem med passform diskuteras.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
richardtenggren
Aha, jag tog en förlägnare och en 12 mm hylsa och satt i skruvdragaren, funkade bra för mig :) Du kanske missuppfattade mitt förra inlägg, men kom på att det nog var 1/4”s saker jag körde med.
 
  • Gilla
FemTummar och 1 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.