Är på väg att sätta upp duschdörrar/hörn i badrummet men när jag borrat igenom kaklet ser jag en glimt av metall! Samma sak ända nerifrån golvet och åtminstone upp till 1,8 meter. För tillfället sitter duschdraperihållare monterad med skruv på ca 2,10 m höjd. Vågar jag byta till metallborr och gå igenom "plåten" för att sätta plugg och skruva upp väggskenorna?
 
Vad är det för typ av vägg, trä, betong ?
Kan va allt från armeringsjärn till vattenrör, skyddsrör för el ?
 
  • Gilla
LasseHammar
  • Laddar…
Måste vara betong, större hyreshus byggt 2006-2007, Riksbyggen.
 
S
Använd kortare skruv och limma med lämplig massa, förslagsvis silikon.
 
  • Gilla
LasseHammar
  • Laddar…
Men det verkar ju märkligt med en stor plåt bakom kaklet över större delen av väggen. Ska också nämnas att väggmonterad toalett sitter 25 cm från den planerade duschdörrslisten. Trodde först att det var toacisternen i väggen men det är för stor yta
 
Är alla hål du borrat i samma linje lodrätt? I så fall kan du kanske haft sån otur att du borrat precis där de monterat en metallskena för att ha som stöd för att jämna ut putsen på väggen (kommer inte på vad det heter just nu...)

/M
 
  • Gilla
LasseHammar
  • Laddar…
Du har troligtvis hamnat på en stålregel och det är ju bara bra.
Borra med en metallborr i samma storlek och använd pluggen som det var tänkt.
 
  • Gilla
LasseHammar
  • Laddar…
Låter ju troligt, kanske ska prova ett litet hål vid sidan av, kan alltid täta och kamouflera det efteråt, hur bred brukar en stålregel vara?
 
LasseHammar LasseHammar skrev:
Låter ju troligt, kanske ska prova ett litet hål vid sidan av, kan alltid täta och kamouflera det efteråt, hur bred brukar en stålregel vara?
37-38mm
 
  • Gilla
LasseHammar
  • Laddar…
Låter väggarna i badrummet ihåliga? Troligtvis stålregel då. Kan också vara ett prefabricerat badrum med hela väggar av plåt likt PartAB:s badrum. Fäst din skena med självborrande plåtskruv för utomhusbruk typ en montageskruv.
 
  • Gilla
LasseHammar
  • Laddar…
det går bra med en vanlig vass skruv ,man skruvar ju inte gips på stålreglar med självborrande gipsskruv
 
  • Gilla
LasseHammar
  • Laddar…
Verkar vara plåtvägg bakom s det ordnar si, tack för all hjälp!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.