Vet inte riktigt var jag ska lägga denna fråga, men på något sätt känns denna forumdel lite relevant då det ofta rör sig om att dra ner rör från andra delar av huset ner till källarens avlopp.

Jag håller just nu på att dra nätverkskablar (Cat6) i vårt hus. Servrar och liknande kommer stå i källaren och jag behöver således kabel dit ner.

Patchpanelen sitter i en garderob där också går ner ett gäng rör ner i källaren. Dock finns det ingen plats i befintliga hål att pilla ner en eller två nätverkskablar också..

Min tanke var att borra ett hål i golvet i närheten av rören nånstans, det vore ju det klart snyggaste.
Det andra alternativet är att borra hål i innerväggarna och dra två nätverkskablar längs väggarna (utanpåliggande alltså) i entreplan och sen via trappen (där finns redan hål i vägg samt hål i trätrappen där andra ledningar går där det går att leda ner nätverkskablarna)

Idén med att borra hål i golvet och dra ner dom den vägen uppkom idag, och då började jag givetvis googla lite och kände efter lite googlande att det kanske inte är någon superidé? Verkar ibland lite problematiskt.

Jag har ett gjutet bjälklag, d.v.s. betong mellan entréplan och källaren.. Är det dumt att borra ett hål på 14mm rakt ner i källaren genom helt golvet/bjälklaget? Vad kan hända?
Om det är ok, vad bör jag använda för borr? Köpte ett fett 14mm betongborr idag, men har inte använt det än..

Ge mig gärna råd.
(Börjar jag borra i väggarna istället måste jag istället hålla koll på var det går elledningar och liknande.. :p)
 
Är det inga rör i golvet ska det väl funka bra att borra där.
 
smurfen72 skrev:
Är det inga rör i golvet ska det väl funka bra att borra där.
Nej, det bör inte vara några rör där.. Tänkte riva bort några golvplankor i garderoben och säkerställa att det är cleant och fint där. Tänkte göra hålet en bit från två rör som går genom garderoben från källaren upp till övervåningen.. Mest för att jag ser var dessa rör mynnar ut i källaren.. :p

Men det kan inte uppstå några problem när man ger sig på att borra genom betongen? Iofs ett förhållandevis litet hål..
 
Krilleman
Du kan ju råka på armering, men det var sällsynt "förr"
 
Är det bara ett 14 mm hål är det inga problem att borra av armeringen men ligger den för ytligt kan det bli stora urslag kan vara värt att stämpa där du ska borra för att minska urslaget.
 
smurfen72 skrev:
Är det bara ett 14 mm hål är det inga problem att borra av armeringen men ligger den för ytligt kan det bli stora urslag kan vara värt att stämpa där du ska borra för att minska urslaget.
Hmm, vill du utveckla det där lite? Vad är urslag? Vad är stämpa? 😛
 
Du kan borra många, många 14mm hål innan du behöver oroa dig att bjälklaget ger vika. Ta ett 18mm borr annars så får du genom vprör/slang 16mm. Men som tidigare inlägg, håll koll på installationer i bjälklaget, el och vs-installationer. Blir väldigt mycket merarbete om du måste bila upp och skarva något du borrat av.
 
Per_2014 skrev:
Du kan borra många, många 14mm hål innan du behöver oroa dig att bjälklaget ger vika. Ta ett 18mm borr annars så får du genom vprör/slang 16mm. Men som tidigare inlägg, håll koll på installationer i bjälklaget, el och vs-installationer. Blir väldigt mycket merarbete om du måste bila upp och skarva något du borrat av.
Ok. :)
Borde rimligtvis inte vara mer rör där en de två som redan går genom golvet.. Då borde ju även dom synas kan man tycka.. Huset är förövrigt från 1946... Hur tjockt bjälklag brukar det vara på hus från den tiden? Hur mycket kan jag förvänta mig att få borra ner innan jag når igenom och hur mycket armering brukar det finnas?

Hur säkerställer man egentligen att man inte går på några rör?
Jag har en enkel regeldetektor som känner av metall, trä och el.. Duger en sådan?
 
eddiw skrev:
Hmm, vill du utveckla det där lite? Vad är urslag? Vad är stämpa? 😛
Urslag kan det bli på undersidan om du borrar uppifrån med kraftig slagborrmaskin ta det lugnt på slutet och ligg inte på så minskas det stämpa med tex en planka mellan golv och tak så minskas det ytterliggare.
 
Jag hade borrat med en 20mm borr och dragit in 20mm flexrör eller VP-rör. I ett sånt rör får man in 2 cat6-kablar. Passa på att dra in 1-2 extra rör när du ändå håller på och borrar. Ett bjälklag är kanske 10-20 cm tjockt.

Det här gör man inte med en slagborr utan med en borrhammare.

Regeldetektorn kommer nog inte att funka så bra, hittar du metall så vet du inte om det är armering eller ingjutna vattenrör. Om du råkar borra av ett elrör är det inte hela världen, isåfall får du dra om FK-kablarna i röret. Vatten är jobbigare. Försöka lista ut var vatten- och värmerör går så att du inte borrar i dessa.
 
  • Gilla
Sutterängvillan
  • Laddar…
Jag har gjort flera hål genom mitt betongbjälklag från 1932. Det är ca 20cm tjockt. Använder 18mm borr för 16-rör och 22mm för 20-rör, det är nästan omöjligt att få igenom ett 20-rör i ett 20-hål som är 20-30cm långt.
 
  • Gilla
Sutterängvillan
  • Laddar…
Man låter borren stå och snurra en stund extra i hålet och vidga det så går det lättare. Annars kan man ta en bit VP-rör istället för flexslang, det går lättare att trycka igenom.. 22mm borr är bättre om man hittar en sån. Tror att jula och biltema endast har SDS+ borr upp till 20 mm.
 
  • Gilla
Sutterängvillan
  • Laddar…
Bauhaus har 22 och 25mm SDS+
 
  • Gilla
Sutterängvillan
  • Laddar…
Jag gjorde samma operation på mitt kedjehus från -76. I samband med renovering, när jag liks hade lossat på en inbyggd garderob och lyft fram den, borrade jag ner genom betongvalvet till källaren. Jag hade originalritningarna, och kollade noga på dem efter vatten och värmeledningar. Jag använde en 500-kronors borrhammare jag köpt på Rusta för många år sedan och till den köpte jag en billigaste sortens lång SDS+ borr (Biltema eller jula). Minns inte diametern, och är inte hemma just nu. (Fick in två CAT5e kablar okontakterade). Fick borra lääänge, men gjorde det i ett svep, och utan att kyla med vatten. Tror det var 20-25 cm. Efter att jag drog upp borren så slog den sig ohjälpligt och fick kasseras. Det blev ett litet utslag (flisor runt hålets mynning som lossnat) men inte så farligt.

I efterhand så skulle jag ha valt ett lite större borrhål, och passat på att borra några till hål på en gång.
 
Redigerat:
  • Gilla
Sutterängvillan
  • Laddar…
Förlåt om jag kapar tråden lite... vi har 2 rör som går upp i taket redan, men dom är urkopplad osså har förra ägaren lagt golvvärme och klinkers över... nu vill jag flytta tillbaka handfatet till detta ställe utan att riva ut heeela toaletten.. kan jag bara borra i dessa rör igenom klinkersen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.