Köpt ny alu Altandörr allmoge. Det va dock inget förborrat hål på utsidan och ingen manual med hur man ska borra. Någon som vet var man hittar eller ska man bara använda lite sunt förnuft och gå lös med borret

Enligt bygghemma så är det rätt att ja ska borra själv....
 
Om det är aluminiumklädd utsida så brukar jag borra upp centrumhålet med en stegborr genom aluminiumet.
Det viktiga är att göra ett exakt centrumhål för fyrkantspinnen så man har något att utgå ifrån, ibland märker jag centrumhålet med en större borr som styr i fyrkantshålet och använder den som en körnare och borrar sedan med en mindre borr där jag gjort ett märke för centrumhålet.
Du behöver även en handtagskoppling ASSA/FIX 833/16 (8MM) om du vill ha samma som på insidan så får du posta en bild om jag ska kunna tala om vad det är för handtag.
 
Förborrade hål i en vit dörrkarm nära kanten av en furudörr, avsedd för dörrhandtag och låsmontering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Dörrhandtag med tillbehör samt bruksanvisning på ett arbetsbord i oordning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det är detta jag har att jobba med. Saknar loskolv än då länge. Bruksanvisning en är ju helt intetsägande vad gäller borrning....
Handtaget är bok 3 Tokyo 350kl köpt tillsammans med dörren på bygghemma.se
 
Till den ska du inte ha någon handtagskoppling.
Du ska ha en inside låscylinder med lång medbringare till det handtaget samt 2st cylinderskruv 28mm.
Insidelåscylinder (rokoko) med lång medbringare är 09 hos assa alltså 709, 1209, 1309,osv beroende på vad det är för sort som önskas.
Du borrar centrumhål samt borrar upp det så fyrkantspinnen (sprinten) får plats (plocka ur spanjoletten innan du borrar upp hålet åter montera den sedan med några få skruvar bara så den sitter på plats kring låset och rätt i höjd) sedan rekommenderar jag att du tejpar lite papperstejp på utsidan och sätter dit båda handtaget så det yttre styra på plats av fykantspinnen.
Se till att hantagsskyltarna är raka och markera deras hål samt rita av runt utsidans skylt på papperstejpen så vet du var du aldrig ska gå utanför när du tar upp hålet för låscylindern, håll alltid lite marginal mot det avritade.
Sedan markerar du antingen var cylinderroddaren är på spanjoletten så du kan styra efter det (centrumhål som sedan borras ur så du kan hålla låscylindern på plats och rita ut den) eller så mäter du ut var cylinderuttaget är på insidan och ritar ut det på utsidan (du kan rita ut ett centrumsteck längs skyltens fästhål så blir det lättare att borra rätt).
Ett enklare sätt att märka ut var hålet för cylinderroddaren ska vara är att rita ut centrumstrecket från fästskruvarna sedan märka ut 60mm ovanför centrum fyrkantshålet (CC60).
Teknisk ritning för dörrlås visande dornavstånd och låsdjup med måttangivelser.
Sedan kan du montera ur spanjoletten och borra hålen som håller handtaget på plats från båda hållen så dom möts inne i dörren du kan även borra ur för låscylindern.
Låscylinderns medbringare och vredmedbringaren ska kapas så att dom möts i mitten av spanjoletten med 1mm mellanrum/frigång.
Borra inte ur med spanjoletten på plats för om du borrar mot spanjoletten så kan den skadas eller gå sönder.
En låscylinder är 20mm bred medans 350KL skylten är 29mm så det finns lite marginall
Jag borrar urtaget för låscylinder med en hålsåg i metalldörrar (22-25mm (25mm är ofta på gränsen tillför stor då hålsågar ofta gör större hål än dess storlek i metall) och då borrar man 2st hål så det blir som en tajt 8 (en låscylinder är 35mm hög men det ska vara lite marginal), knepet är att inte borra helt igenom med än gång utan ta lite åt gången så den fortfarande styr men om du ha trä bakom så lär styrborren styra rätt ändå om det inte finns färdiga urtag under aluminiumet.

https://www.byggoteknik.se/montera-las-i-altandorr
https://www.jula.se/catalog/verktyg...alsagar-och-dosfrasar/halsagar/halsag-189127/
https://www.jula.se/catalog/verktyg...rasar/halsagstillbehor/halsagshallare-189046/
 
Redigerat:
  • Gilla
richardtenggren och 1 till
  • Laddar…
Stort tack för det utförliga svaret!!låter ju inte helt lätt att få till allt detta rätt...

Montera ur spanjoletten är ju inte så bara. Det är ju hela långsidan och inte nån liten kasett med två skruvar. Går det inte att dammsuga upp bös eck jobba så mkt som möjligt utifrån ?
 
Ja, det är många skruvar till spanjoletten samt eventuellt en dörrbdoms, men spanjoletten är lätt att plocka ur & i, dörrbromsen behöver du knappt bry dej om, mer än vid återmontage.

Borrspånen kan man hålla undan ganska bra medan man borrar om man använder en (grov)dammsugare samtidigt, däremot så finns det risk att man borrar i spanjoletten när man går igenom träet när man borrar utifrån.



Jag har inte bara plockat ur & i spanjoletten i vår altandörr utan jag har även beställt en ny spanjolett. Den nya spanjoletten hade inbyggt lås, så jag var tvungen att göra hålet på långsidan i dörrbladet större, sedan var det två hakreglar istället för kilar så jag fick modifiera karmsidan lite också.
Anledningen till att vi bytte spanjoletten var att den var väldigt sliten i vissa leder. Å när vi ändå bytte så valde vi en lite säkrare spanjolett än originalet från -69.
 
Det är inte för borrspån man plocka ur spanjoletten utan för att den inte ska gå sönder.
Det är en del skruvar att lossa men det tar inte många minuter att skruva ur dom.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.