Det är den typen som "proffsen" använder.
 
Ok :)

Är dom så lätta att använda som det verkar? Gissar att det sätts något i dosan, sedan skruvas väggen fast. För att sedan hitta dosan och sen är det bara att borra? Det finns ingen risk för att man skadar dosan och den el som ev är dragen?

Mvh
Tobias
 
Man sätter "magneten/magneterna" i dosan/dosorna, fäster skivan lite löst så man inte trycker in dosorna, använder sökaren för att hitta dosan, när man har sökaren mitt för magneten sätter man hålsågen mitt i sökaren och borrar försiktigt. då ska centrumborren träffa det koniska hålet i magneten och styra dosfräsen rätt. Det finns en viss risk att man borrar sönder dosan och skadar trådarna OM man inte tar det lite lugnt. Sedan man borrat upp alla dosor trycker man in skivan mot reglarna och skruvar fast. Som med allt hantverk så ger övning färdighet, så det blir enklare efter man "tränat".
 
Vet inte, med den Clas har är originalet "Hole in one" och det borgar för en bra kvalitet och passform
 
  • Gilla
el_richard och 1 till
  • Laddar…
Jag har både originalet och Biltemas variant hemma, båda gör jobbet lika bra tycker jag som glad amatör.
Dock sprack plasten på Biltemas ganska lätt när jag tappade magnetsökaren i betongplattan i garaget.
 
Hur många hål ska du borra?

För mig som gör detta väldigt sällan (något/några hål per år) så fungerar det bra att smeta någt färgande (ketchup, läppstift) på dosan, trycka skivan mot väggen och sedan såga/borra där markeringen är. Alternativt så sitter det en liten "pigg" på vissa lock som man kan märka ut centrum med på samma vis, dvs att pressa skivan mot dosan.

Men ska du ha upp många hål så är det nog effektivast och enklast med Hole in one.
 
Och med vissa dosfräsar följer det med en "plastsak" som man ska dutta på lite färg, stoppa in i dosan och sedan trycka skivan emot så får man ett märke där man sätter centrumborren
 
Hej!

Ah ok, ja visst borde det vara så, samtidigt som att namnet kan innebära några kronor mer i pris :)

Just nu är det 3st hål i nya väggar som byggs. Med facit i hand så borde man ha köpt en för länge sedan.
Att markera med färg låter intressant men det gäller ju att kunna hålla skivan exakt som den ska sitta sedan.

Mvh
Tobias
 
Vi har använt en Hole in One vid vårt bygge och det är en av de saker vi varit gladast över, den funkar superbra. Vi har sparat massor med tid, det är bara att sätta upp skivan och borra. Den var ganska dyr och det funkar säkert lika bra med en billigare kopia.
 
Jag har kört en snikvariant och gjorde plywoodinsatser som passar precis inuti dosan, med centrerade hål i. Mätte ut varje hål i skivan på en höft och borrade där med en liten hålsåg bara så plywoodhålen kom fram. Fräste klart med dosfräsen styrd med centrumborret i plywoodhålet.
 
Satsa dom extra kronorna på en Hole-in-one (Biltemas funkar säkert också) i stället för att hålla på och kladda med ketchup eller andra sniklösningar. Det ska vara kul att bygga också! Och det blir bättre hål!

//Patrik
 
  • Gilla
Stefan N
  • Laddar…
Hej!

Det är absolut värt att satsa pengar på bra grejjor. Det blir så mycket roligare då.

Hur länge har dessa produkter funnits? Borde ha köpt denna redan 2008 när vi köpte radhuset, där blev det många hål när vi började renovera.

Mvh
Tobias
 
30 - 40 år??
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.