Jag vill borra hål i min bänkskiva och för att kunna koppla in en bänkdiskmaskin. Vad behöver jag för verktyg och adaptrar?

Tack på förhand :)
 
  • 12072010791.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 12072010792.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Titta bakom vattenkranen om det inte finns en anslutning där stället.
 
Tyvärr verkar det inte göra det, finns endast ett litet hål på ca 2mms diameter.
 
Tolkar bilderna som att det har varit en diskmaskin ansluten tidigare. Normalt skulle det bara vara att koppla på sig för vatten till diskmaskinen på det 3e röret som kommer ut från blandarens undersida, och sen ansluta diskmaskinens avlopp till pipen som fått lite tejp på sig.

Ska du koppla in en bänkdiskmaskin som ska stå ovan bänk och vill borra hål genom bänken så behöver du borr som har minst samma storlek som den största kopplingen som ska igenom. Skulle gissa på Ø26-30mm.

Vad du behöver för adapter mellan blandaren och diskmaskinen är jag lite osäker på, men man brukar kunna skruva loss invattenslangen på diskmaskinen. Kan du det så ta med den till en butik som säljar sådana prylar och be om hjälp. Har du provat om det går att skruva den på direkt? Om det är invändig gänga på båda, der det ut att vara samma typ av gänga? ta med dig den informationen till butiken.
 
Svårt fall, rörmokarn grät...

Allvarligt så har du en blandare för golvmaskin, det 3:e pluggade röret på höger bild är för (golv)diskmaskin.
A. Byta blandare med utlopp på ovansidan eller
B. Borra ett stort hål så slang och koppling går genom bänkskivan eller
C. Skarva röret som kommer ut under blandare med någon snygg (och vattentät) bricka upp genom bänkskivan och anslut diskmaskinens slang där eller
D. Skaffa en golvmaskin.

OM det vore jag skulle jag satsa på C eller A.
Morsan tröttnade på trasiga bänkmaskiner så det blev D där.

Protte

Svar på relaxia
99% chans att diskmasinens "mutter är 3/4" rörgänga invändigt
blandaren har 1/2" eller 3/4" utvändig gäng, på bilden sitter det nog en propp på 3:e röret.

Vad som kan behövas är en mellanbussning 1/2" till 3/4".

Protte igen
 
Redigerat:
Jag röstar på alternativ C. Tror det blir svårt att få alternativ B att bli vattentätt. Alternativ A och D känns kostsamma.
 
Tack så mycket för bra svar båda två :)

C verkar inte vara ett helt dumt alternativ, då kan man borra ett mkt mindre hål. Smutsvattnet från bänkdiskmaskinen kan jag låta rinna rakt ner i vasken fast det blir ju lite trevligare (men större hål) om man kopplar in det direkt i avloppet under.

Går det att återställa hålet i bänkskivan på ngt bra sätt när man flyttar?

Johan
 
Inte på något vidare snyggt sätt.

Ett annat alternativ kan ju vara att ställa bänkdiskmaskinen i ett skåp, om det finns plats vill säga. Vi hade så i ett pentry på en tidigare arbetsplats. Då fanns det iof lite lister runt om så det inte såg så öppet ut. Kanske värt att fundera på?

Sen kan man ju sätta en snabbkoppling på kranen med, och mata maskinen med vatten den vägen. Flera vänner har haft så, och det kanske inte är den snyggaste lösningen, men det fungerar ju. Då har det iof handlat om hyresrätter.
 
Hmmm, började tänka lite på det här. Och i mitt huvud ploppade detta upp:

173_product_240x240.jpg

Montera två dylika på bänkskivan, en för vatten och en för avloppet anslutna med slangar.

Produkt på bild: Oras (173)
(egentligen en avloppsanslutning)

Och för att täcka hålet vid behov senare finns det täckbrickor, hittar dock ingen bättre bild just nu.
152055-measure.jpg

Oras (152055)
 
Redigerat:
Om du bor i en bostadsrätt skulle jag satsa på att byta blandare till en med anslutning för bänkdiskmaskin. Du slipper hål och du ser anslutningen och att den är OK.
 
Ah, bra info allihop! Man tackar :) Skulle nog helst köpa ny blandare med men har hört att det kan kosta flera tusen.
 
Antar också att det är betydligt trixigare att byta blandare än att borra hål...
 
Göra hål är lätt men göra det snyggt och prydligt kan vara svårt, ska det dessutom till snygga genomföringar/rördelar osv blir det snart lika mycket pengar och mer besvär än att byta blandare. Jag skulle byta blandare.
Tex blandare 2005 och vinkel 2596 från Rinkabyrör löser problemet, fabrikat FMM och kostar 16-1700.
2004_1.jpg
 
Perfekt :) Nån som har tips på bra rörmokare i sthlm? Antar att man behöver en rörmokare för att försäkringen ska gälla..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.