Dom går att använda, men en ren kakelborr är bättre:

http://www.jula.se/catalog/verktyg-...for-kakel-klinker-glas/glas-kakelborr-181456/

Principen är densamma, det sitter en bit hårdmetall i nosen. Skillnaden är att kakelborren har en väldigt spetsig och vass hårdmetallbit, som snabbare skär igenom det hårda ytskiktet. Iom. att den är vass så minskar risken för att borren skall glida. Jag brukar borra igenom själva kakelplattan med kakelborr sedan byta till vanlig hårdmetallborr om det är puts eller betong innanför.


Och aldrig slagborrning i kakel, är det betong under så kan man slå på hammarfunktionen är man är igenom kaklet.
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Jag har för övrigt läst ett tips att man skall smörja borren med lacknafta, det ger en viss smörjning, samtidigt som det ger bra kylning när den avdunstar. Man skall alltså doppa borren i lacknafta några gånger under borrningen. Om borren blir väldigt varm så kan expansionen tydligen räcka för att spräcka plattan. Jag har provat både med och utan lacknafta, märker ingen skillnad.
 
Om man är lite van så kan man köra med slag försiktigt i kakel, men det bästa är kakelborr.

//Patrik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.