Hur öppnar man upp ett hål i golv för att dra rör (42 mm) för centraldammsugare?

Golvet i fråga är cirka 25 cm lättbetong.

Och är det samma dimension för utblåset? Där är det nog lite tuffare betong att tugga igenom i källarens yttervägg.
 
Beror ju på vad du har för maskiner hemma......

Har du inga så ringer du t.ex. Cramo el. liknande hyrfirmor! Annars kan du ju borra en mängd mindre hål i en cirkel och knacka ut resten, gjut sedan igen rör/hål. Själv köpte jag en hålsåg för Leca nedan:
byggblooper_1.jpg
 
Tack för svaret! Ska spana i bygghandeln efter en sådan!
 
Lättbetong är väldigt mjukt.

Går att borra i utan slagborr. Testa med en vanlig hålsåg. Har aldrig testat, men det borde fungera.

/Jonas
 
Som ett svar sa så skulle det säkert gå med en mer odrinär hålsåg men problemet med dem, iaf de som jag har, är att de på ett eller annat sätt hindrar djupare borrning genom sin konstruktion...
 
ginnfilt skrev:
Som ett svar sa så skulle det säkert gå med en mer odrinär hålsåg men problemet med dem, iaf de som jag har, är att de på ett eller annat sätt hindrar djupare borrning genom sin konstruktion...

Du får borra så långt som själva borrhylsan är djup, därefter bända bort kärnan som blir kvar i mitten. Sedan är det bara att borra igen tills borrmaskinen tar i. Borrar du från två håll klarar du rätt stora djup.
 
Lättbetong är så mjukt att det inte är några problem att bearbeta det.

Jag kan som exempel nämna att jag häromdagen skulle borra ett 20 cm djupt 10mm hål i lättbetong, och då använde jag min gamla (helt värdelösa) B&D skruvdragare utan slag som spinner på i hela 450 rpm (när den var ny i alla fall).

Den skar som i smör...

/Jonas
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.