Tjo..

Tänkte roa mig och omgivningen (!) med att bygga en altan. Har räknat lite och den blir ca 52kvm.

Som grund tänkte jag ställa ut 500mm betongplint, försänkta i underlaget som består till största delen av sand. De plintar som ska bära upp kortsidan med insynsskydd (4 plint) och ett altantak (9 st plint) om 15kvm tänkte jag ta 700mm betongplint till.

För att få ner dem i underlaget hade jag tänkt att borra mha en 200mm jordborr, Är det ett rimligt tillvägagångssätt? Enligt diverse urkunder ska de ner så ca 50mm sticker upp av fundamentet. I min skalle med begränsade matematiska kunskaper blir det 450mm resp 650mm ner. Sen ska det till ca 100mm makadam under dem (enligt Byggmax), så hålen bör vara ca 550mm resp 750mm djupa. Eftersom det blir ca 25 st pint varav 13 som ska ner på djupet så tänkte jag att borrning blir enklare. Visst borde även marken runt om bli stabilare då jag inte gräver om den helt?!?

Tänkte börja med att hyvla av de 15-20cm utarmad matjord som ligger på ytan och efter plintningen ersätta den med markduk och makadam.. Ovan djupmått är tänkta utifrån en plan yta, verkligheten är inte fullt så plan över 52kvm i en svag slänt.

Åsikter på det? För åsikter finns det gott om av på internet har jag märkt..

Mvh

Kent Johansson
 
Johansson72 Johansson72 skrev:
Tjo..

Tänkte roa mig och omgivningen (!) med att bygga en altan. Har räknat lite och den blir ca 52kvm.

Som grund tänkte jag ställa ut 500mm betongplint, försänkta i underlaget som består till största delen av sand. De plintar som ska bära upp kortsidan med insynsskydd (4 plint) och ett altantak (9 st plint) om 15kvm tänkte jag ta 700mm betongplint till.

För att få ner dem i underlaget hade jag tänkt att borra mha en 200mm jordborr, Är det ett rimligt tillvägagångssätt? Enligt diverse urkunder ska de ner så ca 50mm sticker upp av fundamentet. I min skalle med begränsade matematiska kunskaper blir det 450mm resp 650mm ner. Sen ska det till ca 100mm makadam under dem (enligt Byggmax), så hålen bör vara ca 550mm resp 750mm djupa. Eftersom det blir ca 25 st pint varav 13 som ska ner på djupet så tänkte jag att borrning blir enklare. Visst borde även marken runt om bli stabilare då jag inte gräver om den helt?!?

Tänkte börja med att hyvla av de 15-20cm utarmad matjord som ligger på ytan och efter plintningen ersätta den med markduk och makadam.. Ovan djupmått är tänkta utifrån en plan yta, verkligheten är inte fullt så plan över 52kvm i en svag slänt.

Åsikter på det? För åsikter finns det gott om av på internet har jag märkt..

Mvh

Kent Johansson
https://slutagrav.se/
 
W Wp AB skrev:
[länk]
Schwinedyrt! Går fetbort, min egen tid är billigare.Får 22 stycken 700 plint OCH en egen markborr för 4000 pix för under halva priset jmf markskruv.
 
  • Gilla
dfernhol
  • Laddar…
:rofl: Ok, bara ett förslag.
 
Enda är väl att du behöver ett större borr än 200 för att få i plinten.
Tror jag har ett 300mm till det.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Enda är väl att du behöver ett större borr än 200 för att få i plinten.
Tror jag har ett 300mm till det.
Det har du rätt i. Men jag har extremt sandig mark, tänkte att man efter borrning bara tar en spade och "skär upp" hålet till kvadratisk form.
Men visst, jag ska se om inte en 300 borr går att skaffa för anständiga pengar.

Följdfråga; El eller Bensinborr?
 

Bästa svaret

Har själv en helmanuell skurupsborr, 275mm var det nog. Funkar väldigt bra i sandig mark. Tar inte många minuter per plint.

Skurupsborren.se
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Har själv en helmanuell skurupsborr, 275mm var det nog. Funkar väldigt bra i sandig mark. Tar inte många minuter per plint.

Skurupsborren.se
Okay, har beställt en 275mm skurupsborr nu, med extra 0.6m förlängning Återkommer med rapport senare i vår :)
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Lycka till! Ser fram emot rapporten :)

Borde köpa en förlängning eller två själv.
 
Hyrde bensinborr på Bauhaus för senaste stora altanbygget. Jisses vad smidigt. Rekommenderas. Du kommer älska att slippa gräva. Har ingen input på eldriven dito tyvärr.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.