Komunen ska ha 30000kr + moms fram till tomt gränsen, sen har jag ca 100m till där huset ska stå som jag då får dra slang själv ca 500kr/m2. Sen tillkommer en årskostnad som man får betala för vattnet (vet inte hur mycket). Men funderar istället på att borra egen brunn , vad kan det tänkas kosta ?
 
Kolla först med kommunen om du får ha egen brunn. De tillåter nämligen inte detta överallt. ;)
 
Låter konstigt med brunnförbud! Vattenbrunn är inte i vår kommun iaf tillståndspliktigt. Bara att borra. Men, om det är en energibrunn så är det helt plötsligt anmälningsplikt.

Vad gäller eget vatten eller inte så är det en chansning. Borraren garanterar bara vatten, inte vilken kvalitet. Radonfilter kostar kanske 15-20', saltfilter en mindre förmögenhet och järnfilter kanske 12-20'. En granne fick kalk, salt, järn, mangan och radon. Den filteranläggningen kostade 100 loppor och ger ändå inte perfekt vatten.

Har man småbarn är det viktigt med vattenkvaliteten.
 
Kostnaden beror givetvis på hur djupt du behöver borra (eller gräva om du har ytligt grundvatten). Både när det gäller djupet och den troliga vattenkvaliteten föreslår jag att du pratar med grannar som har eget vatten.

Energibrunnar är förresten tillståndspliktiga eller i alla fall anmälningspliktiga eftersom man vill ha koll på var folk kör ned osunda vätskor i grundvattnet.
 
LB skrev:
Låter konstigt med brunnförbud!
::) Förlåt, men jag uttryckte mig kanske lite felaktigt. Det jag menade var: om kommunen har VA-ledningar i anslutning till din tomt så brukar de inte tillåta att man skaffar sig en egen anläggning. Du blir alltså mer eller mindre tvingad till att ansluta dig till det kommunala nätet när sådant finns!

Vill du sedan ha en egen brunn för bevattning, så är det inget som kommunen bryr sig om. Undantag kan finnas, är det väl bäst att gardera med. ;)
 
Immobil har helt rätt:
Det jag menade var: om kommunen har VA-ledningar i anslutning till din tomt så brukar de inte tillåta att man skaffar sig en egen anläggning
Det förbudet (tvånget) gäller är först och främst att man MÅSTE ansluta avloppet. Betalning tas ut via vattenräkningen.
 
Tackar .Jag har grannar ca 300m från min tomt och dom har egen brunn , jag får snacka vatten kvalite med dom innan jag går vidare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.