Ska strax ta in lite priser på att borra efter vatten. Har en fundering om var vi ska placera hålet. Hur mycket plats kräver utrustningen när de kommer och borrar?

Tänker mig in bland några träd där det kanske är 5m mellan träden funkar det och är det lämpligt eller ska jag röja en 10x10m yta för hålet?
 
Borriggen är max 2,6 m bred, kanske 5 m lång med larvband. Alltid bra med svängrum men 5 m kanske räcker, det är nu inte jag som ska borra så hör med borrarna hur mycket utrymme de vill ha för att jobba rationellt. Det ska hanteras borrör och borrkaxet ska kunna ta vägen någonstans.

Protte
 
Hemmakatten
Det är ju inte bara att borra där man tycker. Det gäller ju att få vatten också... Hör med borrarna VAR de tror att det finns vatten. Gäller framförallt om man har större tomt, där kan det variera en del var vattensprickorna finns. En annan sak är hur långt ner till berg det är. Varje meter ner till berg måste du ha foderrör som kostar minst 600:- per meter. Du behöver inte röja någonting för borrarna. Däremot blir det en hög med borrkaxet (stenmjöl) som sprutas ut. Det kan du använda och t.ex. ha som underlag för plattsättning i trädgården eller slänga ut på grusuppfarten.
 
Redigerat:
Tack för tipsen. Jag har massor av plats att välja på men just på min egen tomt är det lite begränsat. Ett hörn på tomten med lite träd med 2-5m mellanrum där jag skulle vilja ha hålet. 20m ifrån denna plats är berg synligt så det kan inte vara så långt ifrån på denna plats heller.

Kan jag inte ha hålet på min egen tomt så har min bror marken runt i kring så det löser sig.
 
Men skriv ett servitut, den dag ingen av er äger marken kan det trassla till sig, men då är det inte ert problem.

Protte
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.