Jag ska borra upp 1428st sexkantsskruvar så att de inte går att skruva upp av en mindre laglydigt människa. Dvs jag ska stäldsäkra. Det är liknande denna skruven https://www.clasohlson.com/se/Sexka...5DUGFU6DKsdbw_g-xthp-aBmf4j00rAxoC6ocQAvD_BwE.

Skruven är av rostfritt stål av god kvalitet. Tanken är alltså att göra hålet runt så det inte med enkelhet går att skruva ur den. Jag har provat med vanlig metallborr och det gick mindre bra. Problemet är att borren slits ju från sidan snarare än från borrspetsen, så "hörnen" på borren blir slut på en gång.

Vad bör man använda förr borr för att göra detta på ett snabbt och rationellt sätt? Någon form av frässtål som är gjorda att fräsa åt sidan? Storlek på borren bör vara 6,5mm eller aningen större.
 
Du behöver ett brotsch. Annars kanske det går att fylla igen hålen med polyester, epoxi eller liknande?
 
  • Gilla
Octavianus
  • Laddar…
richardtenggren
Man brukar ju stöldsäkra genom att slå i härdade stålkulor i skallen, om man förstör skallen som du vill göra så kommer det troligen gå slå in en torx- eller in12-bits och på så vis lossa skruven.
 
  • Gilla
hapazard
  • Laddar…
useless useless skrev:
Du behöver ett brotsch. Annars kanske det går att fylla igen hålen med polyester, epoxi eller liknande?

Tack för svaret, brotsch verkar vara det jag söker. Dina andra förslag va inte helt dumma heller. Finns det något bra enkomponents som man kan ha på tub och bara dutta ut snabbt och enkelt men som blir hårt ordentligt och sitter kvar?
 
richardtenggren richardtenggren skrev:
Man brukar ju stöldsäkra genom att slå i härdade stålkulor i skallen, om man förstör skallen som du vill göra så kommer det troligen gå slå in en torx- eller in12-bits och på så vis lossa skruven.
Stålkulor har varit uppe för diskussion. Kanske kan vara det bästa alternativet ändå. Vet du var man får tag i dessa kulor och hur man slår i de på ett rationellt sätt
 
  • Gilla
Håkanen67
  • Laddar…
richardtenggren
O Octavianus skrev:
Stålkulor har varit uppe för diskussion. Kanske kan vara det bästa alternativet ändå. Vet du var man får tag i dessa kulor och hur man slår i de på ett rationellt sätt
Jag har fått med kulor till en låssats från Dorma och en stöldskyddsögla jag köpt, men vanliga lagerkulor borde fungera om man har sådana i sina gömmor ;)

Hittade denna artikel, så verkar ju finnas en återförsäljare i alla fall; https://www.elinstallatoren.se/innehall/nyheter/2017/mars/sa-skyddar-du-solcellerna-fran-tjuven/
 
stålkulor är det enklaste och bästa. Kan köpas genom normala kullagerfirmor som momentum och liknande. Behöver inte sitta särskilt hårt utan det räcker ju med att de nästan bara kärvar lite i hålet och väl i botten så får man sällan in nå verktyg så man får tag på dem.
 
Hur gör man om man själv behöver skruva loss skruvarna sen, kan få ut kulorna eller är det kapa skallen, borra och svinpitt som gäller?
 
Har du tillgång till svets? isf är det bara sätta en liten loppa på varje skruvskalle. Bara så man inte med enkelhet får i en nyckel. Vill man senare skruva upp så slipar man bara ner skallen några millimeter så man får i en nyckel igen.
 
Rostfritt stål är i teorin omagnetiskt så det kanske är bäst med kulor som kärvar i hålet i alla fall.
 
  • Gilla
hapazard
  • Laddar…
G Guson skrev:
Rostfritt stål är i teorin omagnetiskt så det kanske är bäst med kulor som kärvar i hålet i alla fall.
Ah, ja.
 
Har du testat lite större borr så det centrerar bättre och tar ett bättre spån? Om du ligger för nära i diameter kommer den ju vilja tränga sig in snarare än skära.

Tänk också på att rostfria legeringar tenderar att bearbetningshärdas om bearbetningen är för mesig (=gnuggar och lämnar värmen i materialet snarare än transporterar bort den med stora spån), så hård matning och lägre varv håller upp verktygslivet.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.